MADPAC achter de schermen bij Apple Music

Eerder deze week kon je al lezen dat we met Apple in Londen waren, waar we als eerste in Nederland de AirPods Pro mochten testen. Wat we ervan vonden, dat lees je hier. De echte reden waarom we mee waren, was omdat Apple ons een kijkje achter de schermen wilde geven bij Apple Music. Inderdaad, slechts een week nadat we een kijkje achter de schermen kregen bij Apple Arcade. Werken bij MADPAC is zo slecht nog niet.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Apple Music is natuurlijk Apple’s muziek-streamingdienst en de tegenhanger van Spotify. De dienst werd alweer vier jaar geleden gelanceerd in de zomer van 2015. Eerst voor de apparaten van Apple zelf en later dat jaar ook voor Android. Dit maakt het tot de eerste Apple-dienst die ook beschikbaar is voor Android-gebruikers.

Wat Apple Music onderscheidt van andere diensten is dat er heel veel ‘handwerk’ en exclusieve content in de dienst zit. Zo worden alle ‘Ontdekken’ lijsten bijvoorbeeld echt door mensen met verstand van muziek samengesteld in plaats van door een algoritme. Hierdoor is de muziek beter op elkaar afgestemd en zul je niet vaak nummers tegenkomen die niet in het geheel passen. Dit gebeurt zelfs op lokaal niveau, waardoor er bijvoorbeeld in Nederland ook veel aandacht wordt besteed aan muziek van eigen bodem. Niet alleen de populairste voor de hand liggende songs, maar juist ook die nieuwe pareltjes waarvan je nog niet had gehoord.

Ben je benieuwd naar wat er in het buitenland speelt, dan vind je dat in de enorme lijst van top 100 playlists die per land worden bijgehouden en dagelijks worden geüpdatet. Weten wie er op nummer 1 staat in Zuid-Korea of waar op dit moment de voetjes door van de vloer gaan in Argentinië? Je vindt het er allemaal en up-to-date. Best cool toch. Naast alle samengestelde lijsten is het ook gewoon mogelijk je eigen station te maken op basis van artiesten, nummers of genres.

Exclusieve content vind je in Apple Music vooral in de vorm van interviews met artiesten op Beats 1, bijvoorbeeld rondom de release van hun nieuwe album. Deze interviews zijn overigens niet enkel te beluisteren, ze worden ook gefilmd en zijn in de Apple Music-app terug te zien. Dit geldt ook voor behoorlijk wat muziek, waarvan ook de clips terug zijn te vinden in de app. Zowel oud als nieuw. Van Michael Jackson’s Billie Jean tot Faberyayo’s Legokastelen.

Hiernaast zijn er ook dagelijkse shows van een rits aan DJ’s en shows die compleet worden gehost door bekende artiesten als Nicki Minaj, Elton John, DJ Khaled, Q-Tip en ga zo nog maar even door. Niet enkele afleveringen, maar daadwerkelijk doorlopende shows waarvan regelmatig nieuwe afleveringen worden geüpload.

Beats 1 is overigens het radiostation van Apple dat is geïntegreerd in de Music app. Beats 1 is in 100 landen te beluisteren, 24 uur per dag, 7 dagen in week. Zelf waren we op bezoek bij de show van DJ Matt Wilkinson, wiens show voornamelijk gaat over de UK’s beste nieuwe artiesten. Leuk ook om te zien dat de studio vanbinnen volledig past bij het interieur van de Apple Stores.

Wat we het mooiste vonden tijdens deze trip was om te zien hoe bevlogen iedereen sprak over muziek. Stuk voor stuk liefhebbers en die ook om die reden bij Apple Music zijn gaan werken. De grote mogelijkheden die het merk met zich meebrengt en de visie die het bedrijf heeft op hoe wij nu en in de toekomst onze muziek zullen consumeren. Dat doen ze door te luisteren naar muziekliefhebbers en bijvoorbeeld te kijken naar wat de consument daadwerkelijk opzoekt  in het door Apple aangekochte Shazam. Geen grote bak met muziek waar alles bij elkaar wordt gedonderd, maar nauwkeurig geselecteerde lijsten, toegespitst op de voorkeur van de luisteraar en één waarbij de kwaliteit voorop staat.

Dat inspireert. Na ons bezoek zijn we ons dan ook vanzelfsprekend iets meer in de app gaan verdiepen – dat krijg je als je ergens onverwacht enthousiaster over raakt dan gedacht – door de verschillende onderdelen eens goed te doorlopen in plaats van uitsluitend naar onze eigen playlists te luisteren. Er is heel wat meer in de app te vinden dan we aanvankelijk dachten. Een aangename verrassing die nu al heeft gezorgd voor een behoorlijke uitbreiding van onze playlists. Met artiesten waarvan we tot voor kort niet eens wisten dat ze bestonden.

Het is dan ook niet zo vreemd dat de dienst inmiddels gigantisch is met 60 miljoen betalende abonnees. Nu kunnen we je natuurlijk eindeloos vertellen over Apple Music, de enorme bibliotheek met meer dan 50 miljoen songs, de relaxte radioshows die we tijdens het woon-werkverkeer luisteren enzovoort. Beter is om het gewoon zelf te proberen, Apple Music is de eerste drie maanden toch gratis. Daarna kost de muziek-streamingdienst €4,99 per maand voor studenten, €9,99 voor een regulier abonnement en €14,99 voor een gezinsabonnement. Doe niet als wij eerst deden, maar neem de tijd en doorloop de app eens goed. Wij denken zomaar dat je dan best weleens aangenaam verrast zou kunnen zijn.