MADPAC Autotest – Infiniti Q30

september 7, 2016 - Redactie
Door Jorrit Niels

Wat doe je als je iets bedenkt dat nog niet bestaat? Dan maak je het. En dat is precies wat Infiniti heeft gedaan. Het premium segment uitbreiden met auto’s die verder gaan dan de conventionele ontwerpen van the usual suspects. Hun nieuwste voorbeeld is de Infiniti Q30 en ik reed ‘m.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Hoe haal je mensen weg bij de VW Golf, Mercedes A-klasse en BMW 1’s van deze wereld? Het Japanse Infiniti (het luxemerk van Nissan) heeft het antwoord. Met de Q30 behouden ze de unieke styling van de grotere Q70 en Q50, maar dan in een behapbaar Europees pakket. Met, en dat is tegenwoordig bijna het belangrijkste om succesvol te zijn als merk in Nederland, motoren die financieel ook nog een beetje aantrekkelijk zijn.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.02.08

Infiniti is al een aantal jaren vertegenwoordigd in Nederland, maar pas de laatste tijd beginnen er modellen te komen waarmee ze wat volume kunnen draaien in Nederland. De QX50 en QX70 waren natuurlijk wel spectaculair gestyled en hadden flink wat kracht onder de motorkap met veel V6- en V8-geweld, maar om nou te zeggen dat het verkoopsuccessen waren? Nee. Het is pas met de Q50 en nu de nieuwe Q30 dat de massa mogelijk om de hoek komt kijken. Een auto die het midden houdt tussen een hatchback en de tegenwoordig zo populaire crossover.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.02.01

De basis voor de Q30 komt uit Duitsland. Doordat Nissan een deal heeft met Mercedes moederbedrijf Daimler, is de Q30 onderhuids een A-klasse. Maar dan heel wat spannender qua looks. Een vloeiende lijn loopt van de agressieve grille tot aan de achterzijde waardoor je meteen bij aankomst ziet dat er wat ‘staat’, in plaats van de zoveelste compacte auto.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.00.57

Je moet daarvoor wel wat opgeven, door die glooiende lijnen is het achterin niet enorm ruim. Maar ach, dat is een offer dat ik best zou willen brengen. Vanbinnen is comfort het kernwoord. Goede materialen, bijna niks voelt ‘goedkoop’ aan en hij heeft stoelen waarmee je gemakkelijk in één zit richting Zuid-Frankrijk kunt. Het InTouch infotainmentsystem werkt makkelijk en kan zowel via touchscreen of een klikwiel worden gebruikt.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.01.31

De veiligheidssystemen komen overeen met nagenoeg elke premium auto die tegenwoordig de weg op gaat. Een dode hoek waarschuwing, een botswaarschuwing met automatisch remmen en adaptive cruise control waardoor je op een veilige en vaste afstand van de auto voor je rijdt. Het rijden is, zoals ik al had verwacht, meer dan prima. Als je weet dat de basis een A-klasse is, voelt de Q30 net wat comfortabeler aan en rijdt wat minder ‘hard’ dan de Mercedes. Ook hoor je nauwelijks wat van buiten, zelfs op hoge snelheden is wind- en bandengeluid tot een minimum beperkt. Maar goed, comfortabel en een luxe interieur betekent hier geen gezapige rit. Hij komt meer dan goed vooruit. De diesel schakelt soepel en rijdt vlotter dan je op papier zou denken.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.00.26

Het maken van een premium hatchback is voor ieder automerk een uitdaging, maar Infiniti’s aandeel is aantrekkelijke, zelfverzekerde én andersoortige. Het is lastig om kopers van de premiummerken te laten overstappen, zeker in het kieskeurige Nederland. Maar met deze originele keuze zou het best wel eens kunnen lukken.

Infiniti Q30 2.2d AWD
Motor: 2.1 liter viercilinder diesel
Vermogen: 170 pk
0-100 km/u: 8,5 seconden
Topsnelheid: 215 km/u
Prijs: €48.030


Feedback