God of War – Review

EINDELIJK! Eindelijk is er weer een singleplayer-game uit die echt de moeite waard is, een knaller van de bovenste plank. Een triple-A titel die nu al kans maakt om game van het jaar te worden. De titel God of War en nee, het is deze keer niet die hack and slash game die je normaal van de franchise zou verwachten…

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

En wat ons betreft is dat absoluut een goed ding. De nieuwe God of War heeft meer diepgang. Geen losgeslagen Rambo, maar een god en vooral vader met complexe emoties en die niet weet hoe hij – na het overlijden van zijn vrouw – moet omgaan met zijn jonge zoon Atreus. Het conflict tussen het tonen van emoties en het niet laten zien van ‘zwakten’.

De queeste: het uitvoeren van de laatste wens van Kratos’ vrouw, namelijk het samen uitstrooien van de as van hun overleden vrouw en moeder op de hoogste berg van het land. Dit keer geen Griekenland (of in ieder geval Griekse mythologie) maar met Noorwegen als toneel. En alle goden en mythologische wezens die daarbij horen. Daar neem je het als vreemde god in een vreemd land tegenop.

De ster van de show: de cameravoering. De game speelt namelijk van begin tot eind in één camerashot, zonder cuts en laadtijden. Iets dat klinkt als een gimmick, maar wat er absoluut voor zorgt dat je meer in de ervaring wordt gezogen. En niet alleen tijdens de epische gevechten, maar ook tijdens de emotionelere scenes, waar de camera van over de schouder subtiel draait naar een close-up en vervolgens focussed op de persoon in de achtergrond. Erg mooi gedaan allemaal.

Zoals gezegd weet Kratos zich geen raad met zijn zoon en heeft hij geen idee hoe hij met de jongen om moet gaan, wat resulteert in een afstandelijke, strenge vader met een zoon die niets liever wilt dan dat z’n vader trots op hem is. Een samenspel dat valt of staat met de acteurs die worden gecaptured voor de karakters en die hun stemmen inspreken. In God of War staat het absoluut met de niet alleen erg goed gecaste en ingesproken stemmen van Christopher Judge (Kratos) en Sunny Suljic (Atreus), maar ook de goed geschreven dialogen. Niks voelt gekunsteld of onnatuurlijk. En daarbij klonk het woord ‘Boy’ nog nooit zo goed als uit Christophers Judge’s mond.

Ondanks dat God of War met dit nieuwe deel een totaal nieuwe weg is ingeslagen en het niet meer de hack and slash game is die het was, is het gevechtssysteem absoluut bevredigend. Keiharde gevechten waarin je tactisch te werk moet gaan. Blocken op het juiste moment en opvolgen met een serie rake klappen. Het liefst met Kratos z’n bijl die hij als een boomerang terug in z’n hand kan laten schieten. Iets dat niet gaat vervelen. Maar ook zul je simpelweg een groot deel van de klappen van de tegenstanders moeten ontwijken op het juiste moment. Blind op de knoppen rammen, daar ga je niet ver mee komen. Daarbij word je geassisteerd door Atreus die op jouw commando te werk gaat in het verslaan van de vijand. Een vijand die er overigens niet voor of beter gezegd tegen jou is, maar wiens pad je toevallig kruist doordat je door z’n leefomgeving loopt. Het voelt natuurlijker en maakt goed en kwaad een stuk minder zwart-wit.

God of War zagen we niet aankomen, niet omdat we niet wisten dat hij zou komen, maar omdat hij meer voor ons bleek te zijn dan gedacht. Een avontuur en de roadtrip van favorieten van ons als Uncharted en The Last of Us, maar verpakt als een mythologisch verhaal dat toch heel dichtbij komt. God of War ziet er prachtig uit en bestuurt net zo goed. Het acteerwerk is van hoog niveau en het verhaal alles behalve cliché. Dit is de beste God of War ooit en misschien we de beste game van 2018, maar dat kunnen we nu nog niet zeggen. Hou je van avontuur, een goed verhaal en nog betere gevechten, dan mag je deze game absoluut niet laten liggen!

Project Cars 2 Review

Twee jaar geleden bracht Slightly Mad Studios de eerste Project Cars uit. Een game die absoluut niet perfect was, maar absoluut smaakte naar meer. Daarbij was het in ieder geval – naast Gran Turismo 3 – de beste racegame die we ooit op een console speelden. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de opvolger van deze waanzinnige racegame hier: Project Cars 2.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Was de eerste Project Cars een absoluut sterke stap in de richting van een game waar de racegame-fanaat zich serieus genomen voelt, Project Cars 2 (PC2) gaat weer een stuk verder. We durven dan ook bijna te zeggen dat de game alles in zich heeft waarvan we hoopten dat het ooit in een racegame zou zitten.

34962303565_4bcd53e015_h

Wat dat is? Dynamische circuits met dynamisch weer, dag- en nachtcyclussen en zelfs verschillende seizoenen. Als jij op 2 januari ’s nachts op Spa-Francorchamps wilt rijden in een sneeuwstorm met je koplampen uit, dan kan dat. Maar daar stopt het niet. PC2 introduceert ook LiveTrack 3.0 ofwel dynamisch ‘asfalt’ waar bijvoorbeeld gedurende een raceweekend steeds meer rubber op de baan komt te liggen met meer grip als gevolg. Regent het, dan zullen er plassen op de baan blijven staan waardoor je je racelijn moet aanpassen door aquaplanning. Vlieg je vervolgens wel van de baan en sleep je de rotzooi uit de grindbak mee de baan op, dan ontstaan er weer gladde modderplekken. Gaat vervolgens de zon weer schijnen, dan droogt de baan weer op. Bij delen van het circuit die in de schaduw liggen gaat dit wel langzamer ten opzichte van de zonnige plekken. Kortom, wat wil je nog meer?

36415928512_9955b8536b_h

Meer dan 180 gelicenceerde auto’s, het grootste banenroster van alle consolegames – 60 locaties met 130 verschillende layouts – inclusief ijsbanen en dirttracks. Verschillende raceklassen, waaronder nu ook Rallycross, Indycar en Oval. Tijdens races heb je in Project Cars 2 overigens volledige controle. Zo kun je een opwarmronde rijden, maar ook een cooldown lap na de race en is het nu ook mogelijk om de auto ook binnen de pitstraat te besturen inclusief het activeren en deactiveren van de snelheidsbegrenzer en het zoeken naar je eigen pitcrew. Het klinkt als een klein puntje, maar het maakt de beleving weer een stuk realistischer én intenser.

35775043863_a0c925ffff_h (1)

De career-modus van Project Cars 2 voelt een stuk toegankelijker aan dan in het vorige deel en nodigt uit om gespeeld te worden. Je begint je carrière met karts, Formula Rookie of in de Ginetta cup. Van daaruit werk je je weg omhoog naar de snelste klassen en teken je contracten bij verschillende teams en fabrikanten. Wil je overigens verschillende dingen proberen, dan kun je tot vier verschillende carrières naast elkaar doorlopen met vier verschillende coureurs.

34628035306_857bc9c185_k

En hoe goed de offline-modi er ook uitzien, uiteindelijk gebruik je deze om te oefenen, want in een goede racegame wil je het opnemen tegen je vrienden en iedereen die online een beetje kan rijden. Met de nadruk op iedereen die ‘kan rijden’, want er is niks vervelenders dan online racen tegen mensen die er niks van bakken en vervolgens iedereen de baan af knallen. Slightly Mad Studios heeft hier goed over nagedacht en een Competitive Racing License ingebouwd waardoor jij altijd gematched wordt aan mensen met dezelfde rijstijl. Wil je tussendoor wel gewoon een keer klooien met wat vrienden zonder hierbij je license negatief te beïnvloeden, dan kan dit uiteraard wel gewoon. In een open race of een met wachtwoord beveiligde gesloten race. Hoe uitgebreid en realistisch je hier wilt rijden is overigens helemaal aan jezelf. In Project Cars 2 kun je het zo gek maken als je wilt. Naast het online race is er ook veel aandacht besteed aan Esports dat vanaf dag 1 geïntegreerd zal zijn in de game met vanzelfsprekende functionaliteiten als competitieve ranking, broadcasting/ streaming en nieuws.

35455233321_7206c05dc2_h

Het mag duidelijk zijn dat er bijzonder veel te vinden is in Project Cars 2, zeker als je je beseft dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Toch is het vooral de nieuwe frisse uitstraling van de game, zowel in de menu’s als op de baan, die de racer net dat beetje geven dat het vorige – toch wat grauwere – deel mistte.

35584066321_8a52430c0c_h

Daarbij rijden de auto’s ook weer een stuk realistischer en voelt de force feedback een stuk beter aan zonder dat je eerst een paar uur aan de slag hoeft met de settings. Ook zou de game een stuk beter speelbaar zijn met een controller dan het vorige deel, maar om heel eerlijk te zijn, zijn we daar nog niet aan toegekomen. Een racesimulator als Project Cars 2 is namelijk veel leuker om te spelen met een goed stuur en een stel goede pedalen. En als je die luxe hebt, dan is het heel moeilijk om weer een stap terug te doen naar de controller, hoe goed hij ook is uitgewerkt.

Project Cars 2 is wat ons betreft een absolute topper en de meest complete racegame die we ooit speelden. Heb je ook maar iets met het genre, dan mag je deze absoluut niet laten liggen. Zoals gezegd is er nog veel en veel meer te vertellen over de game, bezoek dan ook zeker de website voor meer info. Maar ren je direct naar de winkel – de game is vanaf vandaag verkrijgbaar – dan krijg je daar ook zeker geen spijt van.

Uncharted: The Lost Legacy – Review

Hij komt deze week uit voor de PS4, de stand alone DLC van Naughty Dogs Uncharted 4, Uncharted: The Lost Legacy. Helaas vanaf nu zonder Nathan Drake, Victor Sullivan en Elena Fisher, maar met Chloe Frazer en Nadine Ross. Beide bekend uit de voorgaande delen. Of Uncharted wel een Uncharted is zonder het eerstgenoemde drietal? Vreemdgenoeg veel meer dan we hadden gedacht.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Sterker nog, we zijn behoorlijk gecharmeerd van deze Uncharted nieuwe stijl. En dan met name het open karakter van de game. Natuurlijk, het avontuur loopt nog steeds op rails, maar niet zo extreem als in het verleden. Zo heeft ontwikkelaar Naughty Dog er dit keer voor gekozen sommige levels wat meer open te gooien (vooral het tweede), waardoor de speler op sommige momenten zelf kan kiezen welke kant van de kaart hij het eerst ontdekt. Iets dat we vooral in Uncharted 4 eigenlijk een beetje mistte omdat je het zo gewend bent van games deze dagen.

224319_screenshot_10_l

In dit op zichzelf staande avontuur gaat Chloe Frazier met hulp van Nadine Ross naar India voor hun avontuur, beiden met een andere motivatie. De karakters lijken op het eerste gezicht iets minder gedetailleerd dan in het vorige deel (geen idee of dit ook echt zo is, al lijkt het onwaarschijnlijk), iets dat absoluut niet het geval is met het India uit de game. De omgevingen zijn namelijk stuk voor stuk de mooiste die je ooit zag in een gamewereld. Ondanks dat de twee hoofdpersonages in de deel ons niet echt aanspraken, hadden we geen moment de behoefte dat ze werden ingeruild voor de oorspronkelijke cast.

uncharted_lost_legacy_review_3

Zonder verder iets te verklappen over het verhaal (zonde van de korte game die afhankelijk van hoe je hem speelt tussen de 6 en de 10 uur duurt) kunnen we zeggen dat we zeer aangenaam waren verrast door deze nieuwste in de serie. Wat ons betreft een absolute aanrader! Uncharted: The Lost Legacy speelt zich af na de gebeurtenissen in Uncharted 4, dus zorg sowieso dat je die geniale game eerst hebt gespeeld. De game is vanaf morgen verkrijgbaar voor €39,95.

 

MADPAC Autotest – Volvo V90

Door Jorrit Niels

Dat je geen ingeslapen vader meer hoeft te zijn als je een Volvo station wagon hebt, dat mag duidelijk zijn. De laatste jaren is Volvo lekker bezig. Met een droom voor een automerk: lanceer een langverwacht nieuw model die al snel niet aan te slepen is en ook nog eens dé auto wordt van dat moment. Het overkwam Volvo vorig jaar met de nieuwe XC90 en nu hopen ze op hetzelfde met de S90 en V90.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De S90 en V90 vervangen respectievelijk de S80 sedan en de V70 stationwagon. Voor nu houden we het bij de V90. Zelfs de meest verstokte station wagon-hater gaat overstag bij de auto. Lijnen die zeker wat weghebben van de XC90 en een stijlvolle achterkant die de V70-afkomst niet verloochent. Ze noemen het zelf graag het ‘opnieuw uitvinden van een klassieker’.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.29.13

Daar willen we best in mee gaan, want dit is in niets meer de hoekige doos die in gedachten opdoemt als je aan een Volvo stationwagon denkt. Sportieve lijnen, coupé-achtig bijna en een agressieve grille, maar wat er op de weg staat is nog steeds de ‘tank’ die er moet staan. Is hij natuurlijk ook wel aan z’n stamboom verplicht. Maar dan nog wel steeds kofferruimte waar je de halve Ikea in mee kunt nemen.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.29.35

Net zoals de XC90 is het interieur van de V90 foutloos. Niet teveel knoppen met een groot tabletachtig scherm in het midden. Het is even wennen aan de iPad-kloon, maar werkt voor ons uiteindelijk intuïtiever dan veel infotainment-schermen van de Duitse concurrenten.  Daarbij gebruiken ze binnenin goede materialen die er niet alleen goed uitzien, maar ook goed aanvoelen. Modern Scandinavisch met licht hout en leer dat het geheel een heel ruimtelijk gevoel geeft.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.30.00

Dat het goed zit met de looks, dat moge duidelijk zijn, maar rijdt het ook een beetje? De 2.0 liter diesel is goed stil en helemaal niet te horen als je eenmaal op snelheid. De automaat schakelt soepel en de D4 die wij meekregen ging goed mee en voelde sportief genoeg aan om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Qua comfort hadden de velgen iets kleiner gemogen, maar wat zagen ze er goed uit. Is toch ook wat voor te zeggen.

De nieuwe V90 is sowieso beter in de bochten dan oudere Volvo’s. Geen enorm sportief beest, want het is nogal een slagschip; maar toch is ‘ie nauwkeurig en accuraat genoeg. Je kunt zelfs de driving setup aanpassen voor een wat ‘zwaarder’ stuur en een snellere respons van de motor. Alhoewel, comfort blijft bij deze auto toch het prettigst.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.28.58

Volvo is het aan z’n stand verplicht om elke mogelijke veiligheidsfeature mee te geven, dus moet je wel heel goed je best doen wil je in de problemen komen. En dan nog zit je in een auto die is overladen met complimenten door de Euro NCAP. Het resultaat van de vele sensoren en camera’s die het rijden bijna autonoom maken en je waarschuwen voor verkeer, voetgangers en je even een heads-up geeft als er iets aankomt wanneer je uitparkeert. Het cliché van degelijke en ietwat saaie Volvo’s gaat allang niet meer op. En weer eens wat anders dan de Duitse usual suspects.

De Volvo station heeft lang niet meegespeeld in de Volvo-cijfers en aangezien deze de laatste paar jaar nogal aan het stijgen zijn, zal dit met de nieuwe V90 alleen nog maar meer worden. Mag ook wel, want hij heeft er de lijnen voor, maar genoeg elementen van de originele klassieker om ook oude fans gerust te stellen.

Volvo V90
Motor 2.0 liter twin-turbo diesel
Vermogen 190 pk
0-100 km/u 8,5 seconden
Topsnelheid 225 km/u
Prijs €51.995 (vanaf)

Heat – de perfecte balans tussen stijl en realisme

Het is misschien wel de beste film van onze generatie of zelfs de beste film ooit gemaakt, waarschijnlijk de beste misdaad thriller en hoe dan ook de film die we het vaakst hebben gezien in de afgelopen 22 jaar. We hebben het over Michael Mann’s Heat.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Toen we dan ook deze video essay online tegenkwamen over de hoe Mann in Heat de perfecte mix wist te vinden tussen stijl en realisme, konden we niet anders dan de knap vertelde analyse van begin tot eind kijken. En het eerste wat we ons na het zien ervan afvragen is of dit misschien het geheime recept van Mann is geweest om ervoor te zorgen dat de film nu, 22 jaar naar de release, er nog steeds niet gedateerd uitziet? Ben je net zo’n groot fan van de film als wij, bekijk dan zeker deze 7 minuten durende special.

MADPAC Autotest – BMW M2

Door Jorrit Niels

Gericht om de gemiddelde leeftijd van M-eigenaren iets omlaag te krijgen is de nieuwe BMW M2 een homerun voor het merk uit Beieren. Het boze kleine broertje. Dat is misschien wel de beste omschrijving van de nieuwste telg van de BMW M-familie. Vergeet de Efficient Dynamics-slogan, dit is pure lol. We gingen ermee aan de slag op de Hungaroring, net buiten Boedapest.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Dowload hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De conclusie kan kort zijn, dit is de beste ‘M’ van BMW in lange tijd. En enigszins betaalbaar. Een 3.0 liter zescilinder produceert 370 pk en een 0-100 km/u tijd van slechts 4,3 seconden. Met een rauwe soundtrack, die goed hoorbaar was toen ik de nieuwe M2 op de Hungaroring uitprobeerden. Het Formule 1-circuit, dat spreekt.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.17

De looks doen weer denken aan de compacte M3’s van vroeger. Waar de nieuwe M3’s en M4-en steeds groter zijn geworden is dit een compact pakket – maar verrassend ruim van binnen – dat zich extreem thuisvoelt op het circuit. Opgepompte wielkasten, grotere bumpers, meer luchtinlaten en natuurlijk vier uitlaten. Om in te komen rij ik eerst wat kilometers over de snelweg buiten het circuit. Daarna volgt een uitleg hoe ik die 370 pk het beste binnen de lijnen kan houden.

P90199664_lowRes_the-new-bmw-m2-coupe

Ga je ooit zelf het circuit (weer) op, knoop deze volgorde in je oren; ideale lijn, snelheid, remmen. In die volgorde opbouwen om de maximale snelheid te benutten met maximale grip. Na het rechte stuk lijk ik eerst langzaam de eerste bocht door te gaan, maar doordat ik beschik over de juiste grip kan ik daardoor eerder op het gas en dus ben ik dus sneller weer op gang.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.33

Na een voorzichtig begin word ik gretiger en krijgen de banden het steeds moeilijker in de heuvels buiten Boedapest. De 370 pk doen driftig hun werk en de vangrails flitst aan mij voorbij. Wijk af van de ideale lijn en de natuurwetten treden herroepelijk in werking. Iets te vroeg op het gas en de achterkant schiet onder mij vandaan. Lekker over de top, maar dat is wat je wil van een achterwielaangedreven BMW. Het commentaar van de BMW-coureur die ons begeleidt: “Snel over rechte stukken is heel leuk en spannend, maar races worden gewonnen door de manier waarop je de bochten neemt.”

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.25.55

Na een paar laps lukt de ideale lijn steeds beter op snelheid. Remmen, insturen op het juiste moment en richting apex. De bocht drukt mij dieper in de sportstoelen en hoe rechter het stuur komt na de bocht, hoe meer gas kan worden gegeven en de brullende zescilinder indruk maakt op de marshals langs de baan. Nog een paar rondes en het gaat bijna ritmisch. Nee, het Max Verstappen-gevoel is er dan wel, als ik erna plaatsneem naast de BMW-coureur wordt pijnlijk duidelijk dat ik nog niet eens heb geflirt met de limiet van de M2. Hij remt 50 meter later en gaat zeker twee tellen eerder op het gas.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.49

Maar het maakt de auto er niet minder speciaal om. De M2 met z’n vier karakteristieke uitlaten, minimalistische interieur en luide zescilinderbrom laat je bij weinig input al voelen als heel wat. Ondanks het gebrek van een paar pk’s ten opzichte van de BMW M4, is de M2 toch leuker om te rijden dan z’n grote broer.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.09

De M2 voelt meer analoog aan, met een goede balans en soundtrack verleidt hij je om zo min mogelijk in een rechte lijn te rijden… In wat voor versnelling je ook zit. En, met genoeg comfort om niet tandenknarsend over de snelweg te stuiteren. Rauw, bloedsnel en ietwat anarchistisch, precies wat BMW nodig heeft. Een mainstream meesterwerk.

BMW M2
Motor: 3.0 liter TwinPower Turbo zes-in-lijn
Vermogen: 370 pk
Gewicht: 1.570 kilogram
0-100 km/u: 4,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Vanaf €81.095

MADPAC Autotest – Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary

Door Jorrit Niels

Als je waardering hebt voor een beetje autogeschiedenis, dan is de Jeep Grand Cherokee een perfect alternatief voor de Discovery’s en Land Cruiser’s van deze wereld. En als onderdeel van Jeep’s 75-jarig bestaan, introduceren ze nu voor elk van hun modellen een limited edition. Wij reden de Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Dowload hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

In 1992 vond Jeep de premium SUV opnieuw uit met de Grand Cherokee. Een paar versies verder en de Amerikaan kan zich met recht thuisvoelen in Europa. Lees: luxer, zuiniger en completer. Niks van die clichébeelden van plastic Amerikaanse zwieberbakken, maar raffinement en een interieur dat zich kan meten met de grote Europese merken.

Grand_Cherokee_75th_Anniversary (3)

Ook al staat de huidige Grand Cherokee natuurlijk lichtjaren van de oer-Jeep en W.O. II-icoon de Willys Jeep, denk niet dat de Grand Cherokee is verworden tot een veredelde limousine op hoge poten, alles behalve. Het oudste SUV-merk ter wereld doet sinds 1941 nog steeds waar het goed in is, foutloos navigeren op elke ondergrond.

Nu wordt natuurlijk maar een fractie van de 4×4’s echt gebruikt om offroad te gaan en ook wij hebben de 75th Anniversary editie extreem schoon gehouden. Bijna te schoon eigenlijk met vooral veel asfaltkilometers. We hebben de generatie hiervoor van de Grand Cherokee wel eens een steile rotswand  opgebracht in het zuiden van Italië, en dat deed ie met verve.

Dit soort kunsten blijven indrukwekkend, maar dat is Jeep ook wel aan zijn stand verplicht. Nee, waar wij van onder de indruk zijn, is de afwerking en het interieur. Amerikaanse merken stonden altijd bekend om hun goedkoop aandoende interieurs en matige afwerking. De compleet nieuwe Grand Cherokee uit 2010 was al een verschil van dag en nacht, maar met de huidige versie past-ie zeker tussen z’n concurrenten.

Grand_Cherokee_75th_Anniversary (4)

Het 75th Anniversary model is een bakbeest van een auto en door de feesteditie oogt hij nog bruter. De kleur die wij meekregen was Granite Crystal Metallic en in combinatie met matte bronskleurige accenten – lees: grille, 20-inch velgen en sierranden – is dat een verbetering ten opzichte van het overdadige chroom. Andere hints naar de speciale editie zijn een tweedelig panoramadak, dodehoekwaarschuwing, speciale interieurbekleding met vanbinnen dezelfde bronskleurige details en badges met de Willys Jeep die verwijst naar de oorsprong in 1941.

Grand_Cherokee_75th_Anniversary (5)

Het 8,4 inch grote scherm in de middenconsole werkt goed en tel daarbij op dat de auto is volgestopt met veiligheidssystemen. Naast verkeersbordherkenning en een rijbaanassistent is het meest in het oog springende het Forward Collision Warning-systeem. Radarsensoren registreren de snelheid op de voorligger en waar nodig waarschuwt hij je of remt zelfs af.

Grand_Cherokee_75th_Anniversary (1)

Ook niet geheel onbelangrijk, maar door al het uiterlijk vertoon zou je het bijna over het hoofd zien: rijdt-ie nog een beetje? Wat dat betreft kun je simpel zijn. Je zit lekker hoog, hebt goed zicht en je voelt je soms net iets te verheven boven de rest. Maar ja, dat is meestal zo met die 4×4 mastodonten. Door de lichte besturing en soepele vering dein je lekker mee, zonder enorm over te hellen tijdens een scherpe afrit.

Het enige dat we konden opmerken is dat hij nogal heftig in z’n ankers gaat en dus naar voren helt tijdens het remmen, maar verder is het zoals het een Amerikaan betaamt: lekker cruisen en zonder moeite breng je er zeker een paar uur in door. Extreem zuinig is de SUV natuurlijk niet met een dergelijk gewicht en aanzienlijke motorisering. Maar dat weet je als je hiervoor gaat. Wil je je portemonnee toch iets minder ver opentrekken, dan is de Grand Cherokee er al vanaf €80.990. Nog steeds ruim vijf meter auto waarvoor je je absoluut niet hoeft te schamen.

2016 Jeep® Grand Cherokee 75th Anniversary edition

Jeep mag dan officieel ‘bejaard’ zijn, de 75th Anniversary editie heeft de Grand Cherokee goed gedaan. Er bestaan SUV’s die goed zijn in modder en goed zijn op asfalt, maar Jeep is een van de weinigen die het tot een goed afgerond geheel maakt. Zo willen wij ook wel op leeftijd komen, maar nog even niet hoor.

Jeep Grand Cherokee 75th Anniversary
Motor 3.0 V6 turbodiesel
Vermogen 250 pk
0-100 km/u 8.2 seconden
Topsnelheid 202 km/u
Prijs € 97.305

MADPAC Autotest – Mini Clubman

Door Jorrit Niels

De naam shooting brake komt oorspronkelijk uit het 19e eeuwse Engeland, maar wordt in de auto-industrie nu vooral gebruikt voor de benaming van auto die features heeft van zowel een station wagon als een coupé. Kijk naar de Mercedes CLS Shooting Brake, BMW M Coupe en de Ferrari FF. Simpel gezegd: een coole combi tussen praktisch en goede looks. De nieuwe Mini Clubman past moeiteloos in dit rijtje. We reden de Mini Clubman Cooper S.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

De Clubman van Mini heeft een upgrade gekeken. In 2007 werd de eerste ‘nieuwe’  Clubman geïntroduceerd als driedeurs hatch met een wat langere wielbasis. Leuk en anders, maar de nieuwste versie is volwassen geworden.

Niet meer dat zijdeurtje, maar één met vier deuren. Al blijft het nog steeds gek om naar te kijken. Een Mini met vier deuren. Wen er maar aan, want de verkopen gaan door het dak en de verwachting is dat het met de Mini Clubman precies hetzelfde zal gaan.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.20.11

Het gekke zijdeurtje heeft dus plaatsgemaakt voor twee volwaardige deuren voor de passagiers op de achterbank, maar gelukkig zijn de dubbele achterdeuren bewaard gebleven. Perfect voor een handige toegang tot de riante achterbak en te openen door middel van een swipe met je voet onder de auto. Voor als er even geen vrije handen zijn om ‘m normaal te openen.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.07

De nieuwe Mini Clubman is ook zeker geen veredelde Micro Machine. Het is zelfs de grootste Mini ooit. Met ruimte voor vijf volwassenen (we hebben het gecontroleerd) concurreert de auto qua grootte met de Audi A3 en Mercedes A-klasse.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.18.47

Maar blijft die typische ‘Mini-manier-van rijden’? Uiteraard moet je niet verwachten dat het dezelfde kart-achtige kwaliteiten bezit als de ‘reguliere’ Mini Cooper S, maar gooi de Clubman stevig de bocht in en het is onmiskenbaar een Mini. Door het lage zwaartepunt en de kracht- en gewichtsverdeling stuurt hij rap en strak, zij het met een iets zachter randje dan normaal. De stille motoren en iets meer soepelere rit dan de andere Mini’s maken deze één van de meest comfortabele ooit. Maar zet de Cooper S-uitvoering in sportstand en je hebt nog steeds die onmiskenbare Mini-roffel.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.00

Ook vanbinnen is het een typische Mini, met instelbare interieurverlichting, de heads-up display en het grote middenscherm met een kermisachtige rij aan lampen die dienst doet als toerenteller. Infantiel? Misschien, maar een leuk trucje om te showen aan nieuwe bijrijders. Verder traditioneel veel zwarte materialen, ronde tellers en schakelaars in plaats van knoppen. Belangrijker voor serieuze kopers is waarschijnlijk de ruime zit en de indrukwekkende 360 liter aan bagageruimte.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.35

Hoe dan ook, Mini heeft wederom een succesvolle auto neergezet. Eén die wat meer is gericht op functie en familie dan de rest, maar zijn dna niet verloochent. De nieuwste variant is de Mini John Cooper Works Clubman. Met een ALL4 vierwielaandrijving en 231 pk (€45.990), 39 pk meer en 0-100 in 6,3 seconden in plaats van 7,1 seconden. Wil je alleen de ALL4 zonder het extra sportieve pakket, dan is deze uitvoering er, met de wintermaanden in het vooruitzicht, vanaf €39.990.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.27

Sinds het begin van Mini’s nieuwe start wil het merk de klanten vasthouden op het moment dat hun families groeien. De Mini 5-deurs en Countryman waren al voorhanden, maar met de Clubman hebben ze een sterk trio in handen. Is er iets groters en goedkopers voorhanden? Natuurlijk, maar niet met zoveel stijl en één die je elke keer weer graag voor je deur hebt staan.

Mini Clubman Cooper S
Motor: 2.0 liter viercilinder turbo
Vermogen: 192 pk
0-100 km/u: 7,1 seconden
Topsnelheid: 228 km/u
Prijs: €35.490

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.15

MADPAC Autotest – Infiniti Q30

Door Jorrit Niels

Wat doe je als je iets bedenkt dat nog niet bestaat? Dan maak je het. En dat is precies wat Infiniti heeft gedaan. Het premium segment uitbreiden met auto’s die verder gaan dan de conventionele ontwerpen van the usual suspects. Hun nieuwste voorbeeld is de Infiniti Q30 en ik reed ‘m.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Hoe haal je mensen weg bij de VW Golf, Mercedes A-klasse en BMW 1’s van deze wereld? Het Japanse Infiniti (het luxemerk van Nissan) heeft het antwoord. Met de Q30 behouden ze de unieke styling van de grotere Q70 en Q50, maar dan in een behapbaar Europees pakket. Met, en dat is tegenwoordig bijna het belangrijkste om succesvol te zijn als merk in Nederland, motoren die financieel ook nog een beetje aantrekkelijk zijn.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.02.08

Infiniti is al een aantal jaren vertegenwoordigd in Nederland, maar pas de laatste tijd beginnen er modellen te komen waarmee ze wat volume kunnen draaien in Nederland. De QX50 en QX70 waren natuurlijk wel spectaculair gestyled en hadden flink wat kracht onder de motorkap met veel V6- en V8-geweld, maar om nou te zeggen dat het verkoopsuccessen waren? Nee. Het is pas met de Q50 en nu de nieuwe Q30 dat de massa mogelijk om de hoek komt kijken. Een auto die het midden houdt tussen een hatchback en de tegenwoordig zo populaire crossover.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.02.01

De basis voor de Q30 komt uit Duitsland. Doordat Nissan een deal heeft met Mercedes moederbedrijf Daimler, is de Q30 onderhuids een A-klasse. Maar dan heel wat spannender qua looks. Een vloeiende lijn loopt van de agressieve grille tot aan de achterzijde waardoor je meteen bij aankomst ziet dat er wat ‘staat’, in plaats van de zoveelste compacte auto.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.00.57

Je moet daarvoor wel wat opgeven, door die glooiende lijnen is het achterin niet enorm ruim. Maar ach, dat is een offer dat ik best zou willen brengen. Vanbinnen is comfort het kernwoord. Goede materialen, bijna niks voelt ‘goedkoop’ aan en hij heeft stoelen waarmee je gemakkelijk in één zit richting Zuid-Frankrijk kunt. Het InTouch infotainmentsystem werkt makkelijk en kan zowel via touchscreen of een klikwiel worden gebruikt.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.01.31

De veiligheidssystemen komen overeen met nagenoeg elke premium auto die tegenwoordig de weg op gaat. Een dode hoek waarschuwing, een botswaarschuwing met automatisch remmen en adaptive cruise control waardoor je op een veilige en vaste afstand van de auto voor je rijdt. Het rijden is, zoals ik al had verwacht, meer dan prima. Als je weet dat de basis een A-klasse is, voelt de Q30 net wat comfortabeler aan en rijdt wat minder ‘hard’ dan de Mercedes. Ook hoor je nauwelijks wat van buiten, zelfs op hoge snelheden is wind- en bandengeluid tot een minimum beperkt. Maar goed, comfortabel en een luxe interieur betekent hier geen gezapige rit. Hij komt meer dan goed vooruit. De diesel schakelt soepel en rijdt vlotter dan je op papier zou denken.

Schermafbeelding 2016-09-06 om 13.00.26

Het maken van een premium hatchback is voor ieder automerk een uitdaging, maar Infiniti’s aandeel is aantrekkelijke, zelfverzekerde én andersoortige. Het is lastig om kopers van de premiummerken te laten overstappen, zeker in het kieskeurige Nederland. Maar met deze originele keuze zou het best wel eens kunnen lukken.

Infiniti Q30 2.2d AWD
Motor: 2.1 liter viercilinder diesel
Vermogen: 170 pk
0-100 km/u: 8,5 seconden
Topsnelheid: 215 km/u
Prijs: €48.030

MADPAC Autotest – BMW 7 Serie

Door Jorrit Niels

Meer dan ooit tevoren doet de nieuwe BMW 7 Serie zijn best om het gat te dichten tussen de Siebener en de Mercedes S-klasse. Lukt ze dat? We reden een lang weekend de BMW 750i Xdrive om het uit te vinden.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

De toekomst van de luxe limousine. Iets dat automerken graag gebruiken als benaming voor hun nieuwe model, ‘de toekomst van’. Maar bij de nieuwe 7 Serie heeft BMW toestemming voor deze ‘schreeuwerigheid’. Vanbuiten is er behalve wat nieuwe lijnen niets schokkends veranderd aan de nieuwe BMW 7 Serie. Het is vanbinnen waar de echte revolutie schuilgaat.

Te beginnen bij de carrosserie. Vroeger maakte het gewicht niet veel uit bij dit soort luxe bakbeesten. De brandstofprijzen waren laag en het leer, zware hout en hoogpolige tapijt kon niet op. Maar tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg als automerk. Alles moet lichtgewicht.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.28.06

Het comfortabele tapijt, hout en leer is er nog steeds – geen zorgen – dus moet die gewichtsbesparing ergens anders vandaan komen. BMW heeft gebruik gemaakt van productiemethoden en -technieken die ze hebben geleerd bij de i3 en i8 om de nieuwe Siebener 40 kilogram lichter te maken. Onder andere met stukken koolstofvezel. Totaal genomen is het nieuwe model 130 kilogram lichter dan de vorige. En als je weet dat elke 50 kilogram minder zo ongeveer staat voor 1 gram minder CO-2 uitstoot per kilometer, dan snap je waarom ze daar zo trots op zijn in München.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.26.17

Het rijden is zoals verwacht meer dan goed. Geen enkel moment in de dagen dat we de 750i reden voelde de auto aan als de mastodont die het is. Hij is zowel lang als breed, zeker als we in de buurt kwamen van ons kantoor op de grachten. Maar in combinatie met het comfortabele sturen, camera’s en sensoren ging dit moeiteloos.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.24.11

De uitvoering had ook Xdrive en hoewel je dit pas echt zal merken in de winter, reed het tijdens een hoosbui toch net wat fijner. Daarbij is de 7 Serie altijd de luxe limo geweest waarin het waanzinnig is om achterin te zitten, maar daarbij een auto waarin je ook zélf wilt rijden. Zeker in sportmodus waar je 10mm lager bij de grond zit. De rit is precies, met genoeg grip en niet teveel gerol in de bochten. Snel, behendig en comfortabel in de beste stoelen ooit. Bijna te comfortabel als je ’s avonds nog een lange rit hebt te gaan.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.23.46

Daar helpen dan weer de gadgets bij en je wilt ze waarschijnlijk allemaal. Active steering en active comfort voor deels autonoom rijden en hulp als je buiten de lijnen raakt. Het is eigenlijk niet nodig om zelf nog wat te doen als dit eenmaal aan staat. Behalve dan de wetgeving waardoor je een keer per zoveel seconden je handen aan het stuur moet houden.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.26.42

Daarnaast is er de Driver Assistance Plus met een 360 graden 3D-beeld. Nachtvisie, nog wat botswaarschuwingen en doe dan ook maar direct de verwarmde en gekoelde zetels erbij. Er bestaat ook de optie om ‘m zelf in- en uit te laten parkeren.

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.22.29

Met een Bowers & Wilkins audiosysteem om dit alles af te maken. Het resultaat komt neer op een aanzienlijk boodschappenwagentje qua prijs, maar eenmaal geproefd en je bent om. Die 20-inch wielen kunnen er dan wel af uit schuldgevoel. Alhoewel…?

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.25.10

Als we dan toch doorgaan, dan kan er voor een paar honderd euro ook nog iets bij dat de luchtmoleculen filtert of geurt. Dus in theorie is het mogelijk om een aromatherapie te krijgen, inclusief een massage van de stoelen terwijl je naar een film kijkt. Daar moet toch ergens een verkoopargument in zitten?

De elektronische gadgets zijn leuk, helpen om de auto veiliger te maken, maar het gaat om het totaalpakket. En als je op zoek bent naar een typische ‘chauffeursauto’ die voor- net zo leuk is als achterin, dan doe je iets goed. Doe daarbij een bak aan geavanceerde technologie en je moet goed je best doen om hier aan te tippen.

BMW 750i XDrive
Motor: 4.4 liter achtcilinder
Vermogen: 449 pk
0-100 km/u: 4,7 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Prijs: €132.353 

Schermafbeelding 2016-08-11 om 15.25.26