MADPAC’s Tom vliegt naar Turkije om zonsopkomst te zien vanuit een hete luchtballon

juni 19, 2017 - Redactie
Door Tom Romkes

MADPAC mocht mee met Corendon naar Turkije. Turkije, denk je dan?! Ja, dat had ik dus ook toen Rik mij vroeg of ik mee wilde gaan. Helemaal goed als in een resort wilt relaxen en de hele dag alleen een beetje bij het zwembad wilt hangen, dacht ik, maar mij klonk het niet direct als muziek in de oren. Ik had ik er niet verder naast kunnen zitten…

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De reden waarom we namelijk waren uitgenodigd was er niet zomaar een. Corendon nodigde ons uit om samen met hun de zonsopkomst in Cappadocië te gaan bekijken. Niet vanuit het zwembad, een resort of zelfs een bergtop, maar vanuit een gigantische hete luchtballon. Cappadocië is een landstreek ten zuiden van de steppe in de Turkse regio’s Centraal-Anatolië en Oost-Anatolië en staat tevens op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Daar ging ik dan, m’n eerste perstrip. Normaal gesproken ben ik als mede-eigenaar juist achter de schermen bezig bij MADPAC, maar ook ik wilde wel een keer de andere kant van het verhaal zien. Na een korte vlucht van zo’n vier uur, compleet met introductie en mini stand-up comedy show van Corendon-directeur Atilay Uslu, kwamen we om half vijf in de ochtend aan op het vliegveld van Kayseri. Omdat we ‘s avonds  vlogen was ik op dat moment al 21 uur wakker. Samen met bloggend en vloggend Nederland werden direct naar Cappadocië gebracht, waar meer dan vijftig luchtballonnen in volle gereedheid voor ons klaarstonden.

Stel je voor, de zon is nog niet op, de vogels beginnen net aan hun ochtendlied en wij stijgen met vijftig luchtballonnen tegelijk op om de zonsopkomst te bekijken. Nou, ik kan je vertellen, daar wordt zelfs deze jongen stil van, naast dat ik inmiddels bijna in slaap viel. Een waanzinnig uitzicht met overal rotsen en bergen, met daarin door mensen uitgehouwen grotten die zelfs nu nog steeds bewoond worden. Tja als je net als ik de stad gewend bent, dan is dit ongeveer het tegenovergestelde. Erg indrukwekkend. Als je een bucketlist hebt, dan moet deze er zeker op!

Niet gedacht dat ik dit ooit nog zou zeggen, maar hoe cliché het ook klinkt, het hoogtepunt was absoluut het moment dat de zon opkwam vanachter de bergen. Daar hang je dan. Idyllisch, vredig, stil, moe en met een groep veel te hard pratende vloggers om je heen… Nee, de sfeer was top. Het was erg cool om te zien dat we als een groep vreemden de lucht in gingen, maar door de ervaring als een soort van vrienden weer landde. Hoe dan ook, deze kan ik afvinken. Check!

Na een binnenlandse vlucht van een uur kwamen we aan op Antalya, om vervolgens in te checken bij het hotel waar de bitterballen en haring klaarstonden, vergezeld door een portret van Willem en Maxima alsof het een koninklijk buffet was. Vanuit het hotel – waar ik overigens toch nog 2 uur aan het zwembad heb gelegen – gingen we verder naar de oude stad van Antalya, Kaleici (had ik al verteld dat ik op dat moment al meer dan 36 uur wakker was?).

Waar je in de commerciëlere gedeelten van Antalya veel reclameborden en de standaard ‘merk’ shirts en tassen ziet en je iedere winkel aan je haren naar binnen wordt gesleurd, is Kaleici een stuk pittoresker. Kleine boetiekjes met tapijten in alle kleuren van de regenboog hadden de overhand. Voor de winkels stonden vaak mannen die handmatig een tapijt aan het restaureren waren of een potje backgammon speelden. Hier viel het mij ook direct op dat je vrij weinig werd aangesproken door opdringerige verkopers. Iets dat gezien mijn nachtrust – of het gebrek daaraan – wel fijn was. Een relaxte sfeer, zoals je die ook in Frankrijk of Italië kunt vinden.

Na een wandeling door het dorp, met tekst en uitleg van onze tourguide ‘Jan’ – uiteraard een mooie bijnaam voor de vrolijke Yagyan – kwamen we aan bij Club Karma. Een restaurant met uitzicht op de haven en de Middellandse zee. Uiteraard werd het eten er geserveerd met een glas Raki  – een witte alcoholische drank met anijssmaak en meer dan genoeg alcohol. Deze sloeg in als een bom en tijdens de rit naar de volgende locatie lukte het me dan eindelijk om wat slaap te pakken.

Ons avondprogramma vond plaats in een klein amfitheater genaamd Aspendos, dat gebouwd werd in 155 na Christus, maar dus nog steeds in gebruik is. Daar werden we getrakteerd op een concert van Karsu Dönmez en Ali B en kwam zelfs de hele selectie voor de Miss Nederland verkiezingen 2017 nog even het podium op. Inderdaad, in Turkije kun je nog steeds niet om Nederland heen.

+Z5tu4dB

Hoe moe ik ook was, na de vermakelijke show kon ik het toch niet laten om nog even een dansje te doen op de after. Maarja, wat wil je, het gebeurt immers niet iedere dag dat er 10 potentiële Missen Nederland je op de dansvloer staan op te wachten.

Ben je zelf van plan om naar Turkije te gaan, doe dat dan niet zoals ik en probeer geen twee weken vakantie in twee dagen te proppen, dan kom je misschien ook aan slapen toe. Misschien was dat hangen bij het zwembad toch zo’n slecht idee nog niet… Al kun je natuurlijk niet meer stuk bij je date als je haar een weekend lang meeneemt naar Turkije, alleen om zonsopkomst vanuit een hete luchtballon te bekijken.

Hoe dan ook is het goed om te weten dat er meer te zien is in Turkije dan enkel de toeristische resorts. Ik heb de smaak in ieder geval behoorlijk te pakken na deze succesvolle eerste MADPAC-trip… Tot de volgende!