MADPAC’s Rik in de ‘rode hemel’ bij World Ducati Week 2016

juli 12, 2016 - Redactie
Door Rik Romkes

Volwassen mannen met tranen in hun ogen, als kleine jongetjes zo enthousiast. Bijna allemaal in eenzelfde soort outfit: een korte broek, een rood t-shirt en een bijpassend petje. Luidruchtig door opwinding, afkomstig van over de hele wereld, maar zonder communicatiebarrière door hun gedeelde liefde: Ducati. Allemaal met een brede glimlach op hun gezicht en in hun hand een plastic tas gevuld met alle merchandise die ze maar te pakken kunnen krijgen… en ik begrijp het allemaal. Ik was voor het eerst op World Ducati Week, ik zag het gebeuren en ik raakte er volkomen mee besmet.

Als je hart net als dat van mij ook iets sneller gaat kloppen van alles met een heftige verbrandingsmotor, dan zul je begrijpen dat ik mij afgelopen week in de hemel waande. Een roodgekleurde hemel welteverstaan, namelijk die van Ducati. Op het Misano World Circuit ‘Marco Simoncelli’ werd namelijk de negende editie van de World Ducati Week (WDW 2016) gehouden. Ik was te gast bij het merk dat verantwoordelijk is voor het tweejaarlijkse evenement dat duizenden Ducatisti van over de hele wereld trekt. Motorrijders die twee dingen met elkaar gemeen hebben. Rijden en een grenzeloze liefde voor het Italiaanse motormerk.

WDW16_133_paddock
De WDW is speciaal voor alle fans en net als iedere twee jaar net weer even grootser en professioneler dan de voorgaande edities. Met deze keer een extra reden voor feest, namelijk de 90ste verjaardag van Ducati. Iets dat je wel aan de Italianan kunt overlaten.

Alles, maar dan ook alles werd uit de kast getrokken. Moto GP-rijders, check. Lamborghini’s, Audi’s en straaljagers, check. De bruutste motoren, racedemo’s en dragraces, check. Rijvaardigheidstrainingen en natuurlijk de mogelijkheid om zelf over het Misano World Circuit te rijden. Met je eigen motor of als passagier achterop of naast een ervaren coureur in een Lamborghini Huracan, Audi R8 of Audi R8 LMS. En die vervelende geluksvogel van MADPAC, inderdaad die mocht het allemaal doen. Inclusief zelf een paar rondjes sturen, voluit over het circuit in een appeltjesgroene Lambo, CHECK!

WDW16_167_track
Dit alles voor meer dan 81.000 gelijkgestemde bezoekers van over de hele wereld. Natuurlijk uit heel Europa, maar ook de VS, Canada, Brazilië, Zuid-Afrika, Mongolië, Japan en nog veel meer landen waren vertegenwoordigd. Fans komen van heinde en verre op het evenement af, uiteraard inclusief hun motor. Vanuit China verscheepte Multistrada’s? Ik heb ze gezien.

WDW16_080_museum
WDW16_002_roadtrip
Voordat we naar Misano Adriatico rijden, gaan we eerst naar Bologna, het hart van Ducati voor een kijkje in de fabriek en het naastgelegen museum. In de eerste mochten door de strenge geheimhouding geen beelden worden geschoten. In de tweede gelukkig wel.

WDW16_018_roadtrip WDW16_043_roadtrip
Na het fabrieksbezoek stond er een nieuwe Ducati Monster 1200R voor me klaar. M’n ‘bescheiden’ vervoersmiddel voor de komende vier dagen en de motor waarmee we vandaag richting Rimini rijden. Niet in een paar uur over de snelweg, maar zoals het hoort, gespreid over een hele dag langs de mooiste kronkelweggetjes in de streek.

WDW16_009_roadtripGeheel in stijl worden we voorgegaan door een Audi R8 V10 en een Audi RS6 beplakt met WDW2016 stickers, natuurlijk omdat de autofabrikant zich sinds 2012 de trotse eigenaar van het Italiaanse motormerk mag noemen.

WDW16_101_paddock
Op iedere hoek van de straat in Rimini staat dit weekend wel een Ducati. Iets wat nog maar eens extra duidelijk wordt bij de ingang van het Misano World Circuit, waar alles als een trechter bij elkaar komt.

WDW16_138_paddockWDW16_112_paddock
Dat er hier weinig anders te vinden is dan Ducati’s mag duidelijk zijn. Zelfs als je niks met het merk zou hebben, dan is de laatste dag van het evenement de eerste dag dat je begint te sparen voor je eigen exemplaar. Zo besmettelijk is het enthousiasme.

WDW16_244_trackWDW16_241_track
Oke, ik ben hier puur en alleen voor de motoren, maar als mij wordt gevraagd of ik een paar rondjes over het circuit wil rijden in een Lamborghini Huracán… Tsja, waarom zou ik dan moeilijk kijken… Laten we het erop houden dat ik vanbinnen een grote glimlach op m’n gezicht heb.

WDW16_229_trackWDW16_228_track
Of de Huracán al niet spectaculair genoeg was, mag ik ook nog even meerijden in een Audi R8 LMS. Vergeet alles wat je denkt te weten van meerijden in een raceauto. Dit is NIET NORMAAL INTENS!

WDW16_191_track
Dan is het de beurt aan de GP-Rijders om een demo te geven…

IMG_0260
Natuurlijk zijn de mannen van het Ducati fabrieksteam er met hun volledige uitrusting…

IMG_0344
Andrea Dovizioso na de persconferentie.

WDW16_189_track WDW16_193_track
Ook oud-rijders als Casey Stoner en Loris Capirossi rijden mee in een ‘optocht’ van oud- en hedendaagse Ducati-coureurs. Geen lullig rondje natuurlijk, maar volle bak wheelies over het rechte stuk.

WDW16_198_track
WDW16_170_track Een motorevenement is niet compleet zonder goede burnout.

WDW16_174_track
Of een stoppie…

WDW16_183_track
Of een… eh…

WDW16_111_paddock
Op het paddock staan duizenden Ducati’s.

FullSizeRender(13)
En zelfs een echte mannendraaimolen.

WDW16_122_paddock WDW16_123_paddock
En het blijft Italië hè, dus elk excuus om wat vrouwelijk schoon te showen. Zelfs om wat olie te te promoten…

FullSizeRender(12)
Ook werd er de Ducati Garage Contest gehouden, een custombike verkiezing met de 10 mooiste custom Ducati’s van over de hele wereld, geselecteerd uit 3200 inzendingen. Nederland werd vertegenwoordigd door Niels Kleinlooh met z’n waanzinnige Wheels of Fortune cafe racer.

1-1299-Panigale-S-Anniversario-40
Ter ere van het 90-jarige bestaan werd er ook een speciale, gelimiteerde editie van de Panigale gelanceerd; de 1299 Panigale S Anniversario Edition en was er ook een afgesloten tent met een compleet nieuwe Ducati, waarvan we helaas niks kunnen laten zien omdat deze pas tijdens de EICMA wordt gepresenteerd.

WDW16_149_scrambler
Bij een stijlvolle custom Scrambler hoort natuurlijk ook een goede baard.

WDW16_151_scrambler WDW16_153_scrambler
Zelf vond ik de 32 graden Celsius op het circuit net iets te warm, maar er was absoluut ruimte voor wat lichaamsbeweging. Mijn voorkeur ging uit naar het circuitzwembad.

WDW16_156_wod
Net toen je dacht dat jij schuin door de bocht kon…

WDW16_267_dre WDW16_275_dre
Offroad-training op de Multistrada 1200 Enduro.

World Ducati Week was waanzinnig en hopelijk hebben we dan ook over twee jaar in 2018 het vervolg voor je. Tot die tijd zul je het moeten doen met de Gallery hieronder.


Feedback