MADPAC Test – Harley Davidson 2018 Breakout

oktober 11, 2017 - Redactie

Als je door Harley-Davidson gevraagd wordt of je zin hebt om twee dagen lang vier van hun nieuwste modellen te testen in de heuvels nabij het zonovergoten Barcelona, dan is er maar één juist antwoord, ABSOLUUT! Een paar weken geleden kreeg ik de vraag en dus reed ik vorige week vier nieuwe Harley-Davidson Softails. De Fat Bob, Street Bob, Herritage en Breakout, in de zon met een grote glimlach op mijn gezicht. Vandaag de 2018 Breakout 114.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Het is alweer 115 jaar geleden dat de eerste Harley-Davidson uit de werkplaats rolde en dat viert het merk met acht nieuwe Softails. Zoals gezegd mocht ik er vier van die acht testen in de omgeving van Barcelona. Ondanks dat ze alle vier lid zijn van de Softail-familie en om hetzelfde frame zijn gebouwd, hebben ze volkomen verschillende rijeigenschappen. Wat ze wel gemeen hebben behalve hun achternaam is dat ze allemaal met een stijver, lichter frame en swingarm komen dan hun voorgangers en met premium voor-en achtervering. De performance van de Dyna-lijn, gecombineerd met de custom look van de Softail-lijn. Kortom, hele moderne fietsen in een vintage jasje, precies zoals je wilt.

Rik-Romkes-BO_057

De Breakout 114 is niet de eerste motor waaraan je denkt als je van plan bent van de ene haarspeldbocht naar de andere te rijden. Drag-bikes willen rechtdoor en lenen zich over het algemeen niet zo goed voor het strakkere bochtenwerk.  En bij de 2018 Breakout 114 met zijn lange wielbasis (1.695 meter), lage zitpositie en enorme achterband verwachtte ik het niet anders. Tegen beter weten in, want tijdens de perspresentatie vertelde Harley-Davidson ons dat ze zich bij het design van de nieuwe Softails meer dan ooit hebben gefocust op rijprestatie en wendbaarheid, het drag-bike gevoel, maar met het rijgedrag van wat men van een motor verwacht anno 2017 (2018). Om dit te bereiken werd het frame van de Breakout volledig opnieuw gedesigned waardoor het uiteindelijk 65 procent stijver is geworden dan dat van zijn voorganger. Door het herontwerp waren er 50 procent minder losse onderdelen nodig, waardoor het nieuwe chassis 34 procent sterker is dan het model van 2017 en zo’n 17 kg lichter.

BREAKOUT_DTL_083

De Breakout komt met het nieuwe Milwaukee-Eight 114-blok dat direct (zonder tussenrubbers) is opgehangen in het nieuwe hoofdframe dat verbonden is met de voor de Softail kenmerkende verborgen achterschokdemper. Ook heeft hij dezelfde nieuwe 13,2 liter tank als de 107. Wat de 114 wel meer heeft dan de 107 is vermogen en koppel, dat ervoor zou zorgen dat de 114 zo’n 9 procent sneller van 0 tot 100 km/u gaat dan de 107 en 13 procent sneller van 100 naar 130 km/u. Wat er onder de ‘kap’ zit? 1868 cc goed voor 94 pk en 155 Nm koppel, flink en absoluut nodig om de 294 kg drooggewicht mee van z’n plek te krijgen.

Rik-Romkes-BO_044

Voordat ik met de Breakout aan de slag mochten reed ik de Heritage en de Fat Bob (waarover later meer). Toen ik dan ook overstapte op de Breakout was dat in eerste instantie wel even wennen. Het sturen ging een stuk zwaarder dan bij de andere Softails en de rijpositie was een stuk agressiever naar voren gebogen. Even dacht ik dat de Breakout nog steeds moeite met de bochten zou hebben, maar al gauw was dat gevoel helemaal weg. Niet alleen stuurt hij erg soepel van links naar rechts en andersom, ook heb je veel meer grondspeling dan je zou verwachten. Tel hierbij op het imponerende uiterlijk van de fiets en het waanzinnige geluid (helemaal voor Euro 4) en je voelt je helemaal de man na een middagje te hebben gestuurd. Zelf op de snelweg kon ik een glimlach op m’n gezicht niet onderdrukken. Dit is speelgoed in z’n puurste vorm. Speelgoed dat uiteraard wel met een prijskaartje komt. De Harley-Davidson 2018 Breakout 114 is te koop vanaf €25.600,-.

Rik-Romkes-BO_058


Feedback