MADPAC test de ABARTH van YAMAHA en andersom

april 21, 2017 - Redactie
Door Rik Romkes

Een week geleden zaten we nog in Italië – afgelopen weekend trouwens ook, maar daarover een andere keer meer. Een week geleden waren we in Chia op het eiland Sardinië. Voor de lol? Zeker! Voor werk? Absoluut! Wat we daar precies deden? Kneiterhard de wegligging testen van de complete line-up van Abarth, en van één model in het speciaal, de Yamaha XSR900 ABARTH. Yamaha? Inderdaad, deze auto van Abarth is namelijk eigenlijk een motor van Yamaha. Hebben we je aandacht?

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Wij snapten het eerst ook niet helemaal toen de uitnodiging binnenkwam, maar na wat opheldering vanuit Abarth werd het allemaal vrij snel duidelijk. Yamaha en Abarth zijn namelijk wederom met elkaar in zee gegaan. Waarschijnlijk een logisch gevolg uit het feit dat de tweede Valentino Rossi nog steeds sponsort in de MotoGP en de eerste de motor maakt waarop hij rijdt tijdens die GP. In navolging op de Abarth 595 Yamaha Factory Racing en de 696 Biposto Yamaha Factory Racing Edition komt het merk nu dus met een nieuwe knaller.

Abarth_695_&_XSR_Static_09

Een samenwerking tussen Abarth en Yamaha schreeuwt om performance. En dus versmolten de merken twee van hun topproducten met elkaar. Het resultaat, een waanzinnige Yamaha XSR900 cafe racer en een zeer sportieve Abarth 695 XSR, geheel in dezelfde kleuren grijs met rode accenten.

Abarth_695_Action_01

Overigens is dit niet voor het eerst dat we in een sportieve Abarth reden, zo kon je tijdens onze test van de Abart 695 Biposto al lezen dat het merk de huistuner is van Fiat, Carlo Abarth het merk in 1949 oprichtte en het rood-geel-zwarte logo verwijst naar zijn sterrenbeeld. Weetje: Abarth begon zelfs ooit als motorracer en -tuner  voordat ze zich voor vierwielers begonnen te interesseren. Hoe dan ook, in 1951 verhuisde Abarth naar de thuisbasis van Fiat in Turijn waarna het in 1971 helemaal werd overgenomen door het Italiaanse automerk.

Abarth_695_&_XSR_Detail_39

Terug naar de test en wel die van de Abarth 695 XSR. Wat direct opvalt is dat het op een Fiat 500 gebaseerde testosteronbommetje behoorlijk opgefokt en direct is. In alle opzichten heb je het gevoel dat je in een kart rijdt. Het formaat, de acceleratie, de 165 pk sterke 1.4 jet-motor, de korte wielbasis, de remmen en de strakke demping. Super sportief en heerlijk strak de bocht in te gooien. Het komt dan ook goed uit dat onze test plaatsvindt op de zondagochtend, waardoor de openbare weg op het Italiaanse eiland meer wegheeft van een afgezet stratencircuit. Als we al iemand tegenkomen, dan zijn het de andere motor- en autojournalisten die hetzelfde rondje in de tegengestelde richting rijden. In Nederland krijgen we alleen de versie met open dak en dus is dat ook de versie die we op Sardinië testen. Geen volwaardige cabrio, maar wel open genoeg om dezelfde zomerse sensatie te geven. De prijs van de Abarth 695 XSR bedraagt €37.995 en we verwachten dat ze stuk voor stuk als warme broodjes over de toonbank zullen gaan gezien de gelimiteerde oplage van 695 stuks.

2017_YME_XSR900_Abarth_ACT_001

Niet alleen van buiten ziet de Abarth 695 XSR er lekker uit. Ook van binnen is de fabrikant met oog voor detail te werk gegaan. Van de Sabelt kuipstoelen tot de koolstofvezel interieurdelen voor een extra sportieve look en feel. Ze zijn zelfs zo ver gegaan met de details, dat de 695 is voorzien van een afstandsbediening met een knop die niks anders doet dat een klep openzetten in het Acrapovic uitlaatsysteem, gewoon voor wat extra gegrom. Lekker dus!

2017_YME_XSR900_Abarth_STA_002

Was het al een feest om met de Abarth over Sardinië te knallen, nog maar net terug bij het hotel krijgen we de sleutels van de Yamaha XSR900 Abarth en een helm in onze handen gedrukt. En hoe leuk het ook is om een sportieve auto te rijden, niks kan op tegen een kronkelige bergweg in Italië als je een motor en lekker weer bij je hebt. Wat direct opvalt is de voorovergebogen zithouding van de driecilinder. Dit is geen fiets om mee te toeren. Dit is er eentje om even lekker mee uit te waaien, eentje om te showen, eentje om lekker op je zondagmiddag mee van lunchtent naar lunchtent te rijden. Uiteraard wel met een tempo dat past bij de XSR900, bij de waanzinnig snelle vormgeving, het 850cc driecilinder motorblok als het Akropovic uitlaatsysteem.

2017_YME_XSR900_Abarth_DET_014

Dat het met de specs van de XSR900 wel goed zit wisten we al, maar het uiterlijk van deze café racer-editie is werkelijk om te smullen. Opvallend detail hier is de afwerking van het achterlicht al zijn we zelf ook vooral heel erg gecharmeerd van de retro-ogende lichtgewicht koolstofvezel kuip. Hadden we al gezegd dat de XSR900 Abarth gelimiteerd op de markt komt? Inderdaad, er rollen helaas slechts 695 stuks van de band en daar hoort een mooi prijskaartje bij. De Yamaha XSR900 Abarth kost €13.999,-


Feedback