MADPAC Motortest – Scrambler Ducati Desert Sled

februari 2, 2017 - Redactie
Door Rik Romkes

De kop is er weer af, de eerste motorkilometers van 2017 zijn gemaakt. Niet alleen een koud rondje – gewoon omdat ik het op 1 januari niet kon laten – over de A10 op mijn eigen fiets, maar samen met Scrambler Ducati in het Spaanse Almeria. Offroad welteverstaan, met de nieuwe Scrambler Ducati Desert Sled. En als je denkt dat het weer-technisch een aangenamere rit was dan die eerste van januari in Amsterdam, dan had je er niet verder naast kunnen zitten.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Om de één of andere reden heb ik het vervelende talent om tijdens introducties altijd slecht weer te treffen. Niet zo vreemd natuurlijk als deze introducties in Schotland, Engeland of wat mij betreft in Duitsland zouden plaatsvinden, maar als ik hoor dat ik een introductie heb in bijvoorbeeld San Diego of in dit geval dus Almeria, dan verwacht ik zon. Of in ieder geval geen, ik herhaal GEEN regen! Het weer in Almeria? Drie graden, regen, regen en oh ja: ook nog een beetje sneeuw.

AR4I1257

Scrambler Ducati, gepositioneerd als een apart merk naast Ducati, kan gezien worden als het instapmodel van het merk. Betaalbare, niet intimiderende fietsen, maar honderd procent voorzien van de hoge Ducati kwaliteitsstandaard. Echte lifestyle motoren met een retro uiterlijk gebaseerd op de dirtbikes uit de jaren ‘60 met hun luchtgekoelde blokken. Soms al met een enduro-look, maar nooit echt geschikt om daadwerkelijk offroad mee te gaan. Lekker trendy dus en niet onbelangrijk, makkelijk te rijden. Het is dan ook niet voor niets dat de Scrambler-lijn zorgt voor de grootste verkoopcijfers bij Ducati. Dit maakt het submerk erg belangrijk voor de Italiaanse motorfabrikant. De naam Desert Sled stamt uit Californië, waar rijders in de jaren ‘60 hun zwaardere motoren zo verbouwden dat ze er ook mee de woestijn in konden. De plaat die ze onder de motor plaatsten om hem te beschermen tegen de stenen, noemden ze de slee.

AR4I1577

Dezelfde kenmerken die de Scrambler zo toegankelijk maken zorgden er aan de andere kant ook altijd voor dat ze over het algemeen wat klein aanvoelden. Perfect voor in de stad, als tweede fiets of voor je vriendin, maar voor een beetje macho-man al gauw aan de kleine kant. Het antwoord van Ducati: de Scrambler Desert Sled. Geschikt voor zowel verharde wegen als voor soft-offroad gebieden en dus staat hij automatisch wat hoger op z’n poten dan we gewend zijn van de fiets en oogt hij groter dan z’n voorgangers. De zithoogte komt hiermee op 1505 mm, al is deze voor de kleinere rijder wel naar beneden aan te passen met een lager zadel. Niet alleen groter, ook voelt alles net wat dikker aan. Door het versterkte frame, de speciaal door Pirelli voor de Desert Sled ontwikkelde Pirelli SCORPIO RALLY STR banden – geschikt voor offroad en verharde wegen – en het brede stuur. De enige modificaties waarmee wij reden ten opzichte van het standaard model, waren de verlaagde bandenspanning en de optionele offroad aluminium voetstepjes voor betere grip. Voor de rest was hij identiek aan hoe hij straks standaard bij de dealer staat.

AR4I2334

Het mag dan ook wel gezegd worden dat de Desert Sled van de grond af aan opnieuw is opgebouwd en dus niet een getweakt bestaand model is. Oké, het 803cc blok is bijna hetzelfde als dat van de andere Scramblers en de tank ook, maar voor de rest is alles zo goed als nieuw. Ook maakt het blok geen deel meer uit van de frameconstructie. Werden de losse framedelen bij de vorige Scramblers nog aan de voorzijde en de swingarm aan de achterzijde van het blok gehangen, bij de Desert Sled is de swingarm direct aan het frame bevestigd; waarbij het blok in het frame hangt. Uiteraard is er voor deze nieuwe constructie gekozen om het frame te versterken en bestand te maken tegen de klappen van het offroad-rijden, zonder dat daarbij het blok uit elkaar wordt getrokken.

Zoals gezegd testen we de Scrambler in Almeria Spanje, in de Tabernas woestijn en Mini Hollywood welteverstaan, een plek in Zuid-Spanje waar tal van westerns zijn opgenomen en waarvan ze de complete decors na het afronden van de opnames hebben laten staan. Uiteraard werd deze locatie door veel filmproducenten gekozen door de woestijn-achtige omgeving, kortom eveneens de perfecte achtergrond voor de Desert Sled.

Leuk detail, tot de dag van de test ben ik met de motor nooit verder offroad geweest dan het trottoir voor mijn huis. Even het mulle zand in met een motor van bijna tweehonderd kilo is dan ook behoorlijk spannend de eerste keer. Zeker met een groep ervaren journalisten om je heen. Ondanks dat je weet dat je moet ontspannen, heb ik denk ik nog nooit zo hard in een stuur geknepen als het eerste halfuur op de Scrambler. Mooie bijkomstigheid daarvan was dat ik het ook nog nooit zo warm heb gehad bij drie graden Celsius. Wat overigens weer resulteerde in een zwaar beslagen pinlock – ik wist niet dat het kon. En probeer dan maar eens overeind te blijven tussen de keien, modder, zand en sneeuw.

LG5_9366

Ducati heeft ervoor gekozen om de gasafstelling wat vergevingsgezinder te maken door de beweging die je met je hand op het gashendel maakt, voor vijftig procent door te vertalen naar de motor. Dus je moet verder gasgeven voor hetzelfde resultaat. Hierdoor wordt de acceleratie minder direct en makkelijker te controleren. Toch had dit net iets directer gemogen naar mijn smaak, maar dat is persoonlijk en misschien zelfs een kwestie van afstellen. Iets anders wat voor het eerst bij de Scrambler ook standaard wordt geleverd is de volledig af te stellen 46 milimeter Kayaba-voorvork. Andere mooie details zijn de gespaakte wielen. 19 inch aan de voorkant en 17 inch aan de achterzijde.

Wonder boven wonder ben ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Sterker nog, na wat goede tips van mijn Belgische collega’s, ging het rijden na de eerste rust en stuk relaxter: ‘When in doubt, flat out!’ Iets meer gas erop en je zult merken dat een motor offroad een stuk stabieler wordt. Mijn tip aan iedereen die nog nooit offroad heeft gereden: doen! Hiervan leer je pas echt rijden. Na een middag op de Desert Sled ben ik verkocht. Dit is de perfecte motor als je af en toe even de weg af wilt om in de modder te spelen. Daarbij is hij net als de andere Scramblers niet intimiderend en laat hij zich gemakkelijk leiden.

17-DUCATI-SCRAMBLER-DESERT-SLED

Speelgoed voor grote jongens, zo zou ik de nieuwe Scrambler willen omschrijven. Je wilt hem hebben. Niet omdat je hem nodig hebt als vervoersmiddel, maar omdat je er gewoon van alles mee kunt. Lekker een beetje touren over de weg en als je hoofd naar wat meer avontuur staat, dan sla je gewoon rechtsaf het weiland in. Kortom, de perfecte fiets voor het weekend! De Scrambler Ducati Desert Sled is verkrijgbaar in de kleuren wit en rood en kost respectievelijk €12.690 en €12.490. Voor meer info check je de website.


Feedback