MADPAC Motortest – Scrambler Ducati Café Racer

april 28, 2017 - Redactie
Door Rik Romkes

We zijn de laatste tijd nogal regelmatig in Italië te vinden en ons hoor je niet klagen. De reden voor onze bezoekjes aan één van Europa’s mooiste landen heeft namelijk veelal twee wielen, een stuur en een snel motorblok. Waren we onlangs nog met Yamaha mee om de XSR900 ABARTH te testen, deze week gingen we de heuvels in bij Bologna om een andere hele vette lifestyle fiets te testen: de Scrambler Ducati Café Racer.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Scrambler Ducati is gepositioneerd als een apart merk naast Ducati, maar kan gezien worden als een lijn instapmodellen van het merk. Betaalbare, niet intimiderende fietsen, maar wel honderd procent voorzien van de hoge Ducati kwaliteitsstandaard. Echte lifestyle motoren met een retro-uiterlijk gebaseerd op de dirtbikes uit de jaren ‘60 met hun luchtgekoelde blokken. Lekker trendy dus en niet onbelangrijk: gemakkelijk te rijden. Het is dan ook niet voor niets dat de Scrambler-lijn zorgt voor de grootste verkoopcijfers bij Ducati. En ja, elke motor wordt met de hand in elkaar gezet.

20170409_S_Ducati_Scrambler_Rudy_2138

Naast de Full Throttle, de Classic, de Icon, de Sixty2 en de Desert Sled – die we begin dit jaar testte in het Spaanse Almeria – is de Scrambler-familie nu dus weer iets uitgebreid met de komst van de Scrambler Café Racer. Liefde op het eerste gezicht want wat ons betreft is het de knapste van het stel. De zwarte lak, gecombineerd met de gouden belijning, de 17 inch aluminium-gouden velgen, de retro spiegels, het bruinlederen zadel en de sportievere zithouding, alles voelt gewoon goed.

Als we dan toch iets mogen aanmerken op het uiterlijk van de Café Racer, dan hadden ze van ons de nummer ’54’ aan de zijkant van de fiets mogen weglaten. Ondanks dat het achtergrondverhaal van het nummer best cool is, voelt het een beetje geforceerd. Alsof ze net iets te graag willen. Iets té retro laat maar zeggen. Het verhaal? ‘54’ is een ode aan de Italiaanse Ducati-coureur Bruno Spaggiari. Hij reed in 1968 in de Mototemporada Romagnola, een klassieke straatrace op tijd. Spaggiari reed deze race met een blok dat was afgeleid van Scrambler’s 350cc eencilinder. Genoeg reden dus om het nummer ook op de nieuwe Scrambler Café Racer te gebruiken, maar wil je het waarderen, dan moet je je eerst wel even inlezen.

Cafè-Racer-Static-38

Alles wat retro is, is tegenwoordig weer helemaal hot. Vooral in motorenland. Je valt tegenwoordig bijna op als je geen baard, afgetrapte jeans, tattoo’s en een café racer hebt. Ducati zag de trend al een hele tijd geleden aankomen en kwam als één van de eerste met een retro uitziende fiets op de markt, de Ducati Sport Classics. De 1000 Sport, een waanzinnig mooie motor die z’n tijd eigenlijk iets te ver vooruit was – wat vreemd is om te zeggen over iets dat juist een retro design heeft.

In 2005 was de motor van je opa nog niet hip en dus bleef het succes uit en zagen we een paar jaar geen echte retro-modellen meer van het Italiaanse merk. Deze motoren waren meer voor de liefhebber dan de massa. Dat principe is nu omgedraaid. In 2014 was de markt namelijk wel klaar voor de nieuwe old school fietsen en dus lanceerde Ducati het zeer succesvolle Scrambler en koppelde daar op geniale wijze een complete kleding-, accessoire- en merchandise-lijn aan vast.

AC1_5630

Zoals gezegd mochten we de Scrambler Café Racer testen in de heuvels rondom Bologna, een middag rijden in misschien wel de mooiste rijcondities die we ooit hebben gezien. Niet te warm, niet te koud en een perfect wegdek. Wat direct opvalt is de toegankelijkheid van de Scrambler. Niets aan de motor is intimiderend. De 803cc zijn goed voor 55 kW (75pk) bij 8.250 rpm. Perfect voor een dag in de heuvels, zodat we ons vol op het stuurwerk kunnen focussen.

Doordat de scrambler lekker laag is, stuurt hij erg makkelijk, dit wordt ook versterkt door de bijna rechtopstaande voorvork, waardoor je hem heel makkelijk van de ene naar de andere kant kunt gooien. Het drooggewicht van de Café Racer is 172 kg, niet zwaar, niet licht. Ondanks dat de zithoogte met 805 mm, 15 milimeter hoger is dan die van de Scrambler Icon, is het nog steeds geen fiets voor ‘grote’ jongens, maar prima te doen voor iemand van mijn lengte (1.80 meter).

Cafè-Racer-Static-13

Een ander groot verschil met de Icon is de positie van de handvatten, namelijk 155 millimeter naar voren en maar liefst 175 millimeter lager. Kortom, de zithouding is dramatisch sportiever, van bijna recht overeind zittend naar praktisch liggend op de tank. Verder is de Scrambler uiteraard luchtgekoeld, voorzien van de typische traanvormige tank en de Pirelli Diablo Rosso II banden. Ook komt hij standaard met een Termignoni uitlaatsysteem. Al zul je daar geluidstechnisch weinig van merken, aangezien hij helemaal voldoet aan de stillere Euro 4-norm.

Ondanks dat de Café Racer geen wheelie machine is, is het absoluut een opvallende verschijning waarmee je veel bekijks zult hebben. Wij zijn behoorlijk gecharmeerd van het uiterlijk van deze stadsfiets. En dat is natuurlijk ook direct de essentie van een café racer deze dagen. Het moet er gewoon heel tof uitzien en dat doet de Scrambler. Tel hierbij op dat hij net als iedere nieuwe Ducati als een zonnetje loopt en heerlijk rijdt. Ben je dus in de markt voor een toegankelijke, coole motor, dan kun je bijna niet fout gaan met deze motor. De Scrambler Ducati Café Racer is te koop vanaf €12.690,-. Check de website voor meer info.

Cafè-Racer-Static-24


Feedback