MADPAC Motortest – Harley-Davidson FXDR 114 ‘Dragster’

Door Rik Romkes

Nog geen week geleden reden we nog rond in het Griekse Thessaloniki op Harley-Davidson’s nieuwe FXDR 114. Thessaloniki hadden we nog nooit van gehoord (wat best vreemd is gezien de stad zo’n achthonderdduizend inwoners telt), maar de FXDR 114 zelf stond wel al een paar weken bovenaan ons lijstje.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Niet zo vreemd, want het design van de nieuwste Harley-telg is waanzinnig. Strak, gestroomlijnd, krachtig zelfs een beetje agressief en tot in de puntjes afgewerkt. Weggewerkte bedrading en een clip-on stuur en een zee aan grondspeling. Kortom, helemaal van nu en daarmee wijkt Harley-Davidson best een beetje af van zijn traditionele vormgeving. Een duidelijk signaal waarmee de Amerikaanse motorfabrikant laat zien dat ze wel degelijk klaar zijn voor de toekomst en bereid zijn om mee te gaan met de tijd.

Wat direct in het oog springt is het enorme achterwiel van 240 millimeter. Dit in combinatie met de langgerekte wielbasis geeft de motor zijn karakteristieke en krachtige dragster-uiterlijk. Een nieuw soort motor om een nieuwe doelgroep mee aan te spreken. Een doelgroep die op zoek is naar een moderne, ‘gespierde’ motor met een agressieve zithouding, zonder teveel in te leveren aan comfort. Performance in acceleratie en remmen spelen hierin een grote rol. Deze motor is niet gemaakt voor de lange afstanden, maar voor de rijder die er goed uit wil zien en het lekker vind om bij ieder stoplicht het gas even lekker open te trekken.

En power heeft de FXDR 114 genoeg, het maakt niet uit in welke versnelling en op hoeveel toeren je zit, bijna altijd komt er meer dan voldoende koppel uit het Milwaukee-Eight 114 blok om de 290 kg zware dragster bijzonder eenvoudig om van z’n plek te krijgen. Overigens niet alleen rechtdoor. Iets dat je bij het zien van de langgerekte motor wel een beetje zou verwachten. Helemaal met het brede achterwiel in je achterhoofd. De FXDR 114 laat zich namelijk met gemak de bocht insturen en is tijdens dit sturen ook nog eens super stabiel. De extra grondspeling die Harley-Davidson mee heeft gegeven aan de krachtpatser is dan ook niet voor niks. Wij hebben de stepjes niet aan de grond gekregen tijdens de 250 kilometer die we reden door de bochtige heuvels nabij Thessaloniki. Nu moeten we er wel eerlijk bij zeggen dat we misschien niet de meest ervaren rijders zijn, maar toch. Als het ons daar niet lukt, dan zal de gemiddelde Harley-rijder er in Nederland meer dan genoeg aan hebben.

Met de gemiddelde Harley-rijder bedoelen we overigens wel de wat atletischere gemiddelde rijder. De zithouding op de FXDR 114 is namelijk comfortabel, maar je moet er wel een klein beetje lenig voor zijn en het scheelt als er geen bierbuik in de weg zit aangezien de agressieve, sportieve houding nogal naar voor gericht is. Zelf houden we er wel van, een sportieve zithouding, maar als je liever achterover op de zadel ligt, dan moet je wellicht even verder kijken. Hetzelfde geldt voor de lange afstand rijder. Alles boven de 200 kilometer gaat pijn doen. Tot die tijd heb je nergens last van, maar daarboven betrapte wij onszelf erop dat we constant even ons rug wilde strekken. Zeker in combinatie met de strakke achtervering (deze is overigers erg makkelijk met de hand af te stellen) en het soms slechte wegdek in Griekenland. Zoals gezegd is de motor hier ook niet echt voor bedoeld en zul je hem hier dan ook niet zo snel voor gebruiken.

En dan de cijfertjes. De FXDR 114 is 2415 millimeter lang, 929 millimeter breed, heeft een zithoogte van 704 millimeter, een grondspeling van 134 millimeter, een wielbasis van 1738 millimeter, een tankinhoud van 16,7 liter, een drooggewicht van 290 kilogram, met een 1868cc blok, een koppel van 160 Nm @ 3500 TPM en een vanafprijs van €29.000.

Toen we de Harley-Davidson FXDR 114 na de bekendmaking voor het eerst zagen, waren we onder de indruk van het design en de nieuwe weg die Harley-Davidson hiermee lijkt in te slaan. De nieuwste softtail van het merk is alles wat je wilt van een moderne motor van dit kaliber, in uiterlijk en prestatie zonder daarbij z’n roots uit het oog te verliezen. Ondanks zijn strakke uiterlijk blijft de signatuur van het merk in de FXDR 114 duidelijk zichtbaar. Een echte Harley-Davidson en ook helemaal van nu. Of we ook aanmerkingen hebben? Natuurlijk, maar het zit hem wel in de kleine details en niet in de grote lijnen. Zo zouden we de enorme kentekenhouder direct verwijderen en vervangen door iets kleins, onopvallends aan de zijkant van het achterwiel. Ook zouden we de uitlaat direct vervangen door een Screaming Eagle uitlaatsysteem, want een Harley moet geluid maken. Kortom, kleine aanpassingen die erg makkelijk zijn te verhelpen. De basis van de FXDR 114 is in onze ogen meer dan goed te noemen en het rijgedrag beter dan verwacht, afgaande op de lengte en breedte van de fiets. Ga voor meer info over de Harley-Davidson FXDR 114 naar de website.