MADPAC motortest – de nieuwe Yamaha X-MAX 300

mei 17, 2017 - Redactie
Door Raymon de Kruijf

Nieuwe geometrie, meer features, nieuw design en als belangrijkste kenmerk een geheel nieuwe 300cc Blue Core motor. Yamaha laat ons in het Italiaanse Florence kennismaken met het nieuwe stokpaardje van de X-MAX familie, de X-MAX 300. Is de nieuwe 300 de beste X-MAX ooit?

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

We gaan alweer terug naar 2005 wanneer Yamaha de eerste van in totaal drie generaties X-MAX 250 presenteert. Een sportieve scooter die onder de TMAX en de toen nog gevoerde Majesty 400 werd geplaatst. Met een TMAX bovenaan de MAX-ladder werd de onderzijde aangevuld met een sportiever en lichter model. Daar waar de Majesty duidelijk de hoek van comfort en functionaliteit werd opgeduwd, was de lichtere X-MAX echt een scooter die bij de (sportievere) ziel van Yamaha past. Sportief gelijnd en gecombineerd met sportieve prestaties. De 250cc uitvoering werd bijgestaan met een voor België uitermate populaire, maar in Nederland niet gevoerde, 125cc versie.

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_STA_013

Van de laatste generatie X-MAX bracht Yamaha boven de 250cc ook nog een sterkere 400cc variant uit. Een scooter met dezelfde looks als de 125- en 250 variant, maar wel met serieus vermogen. Tot zover de ‘MAX geheugentrainer’, waar in ieder geval wordt vastgesteld dat je in welke uitvoering dan ook met een X-MAX niet snel teleurgesteld zal zijn. Tijdens de presentatie van de X-MAX 300 haken de mensen van Yamaha over dit feit dan ook direct in. Want ja… wat moesten ze in feite nog verbeteren aan deze succesvolle generatie?

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_DET_002

Meer vermogen
Met een zichtbaar stijgende vraag naar meer motorvermogen was dit een relatief makkelijke opgave. Yamaha gebruikt voor haar nieuwe lijn motoren de zogenaamde ‘Blue Core’ techniek. Ze beloven meer vermogen, een betere vermogensafgifte en een ‘gunstiger’ verbruik. Op papier ziet het er dan ook allemaal rooskleurig uit. Zo heeft de nieuwe 300 een bruikbare 28pk en dat is bijna 7pk meer dan de 250 had. Nu was dat al geen stakker, maar men apprecieert nu eenmaal meer en beter en zo vult Yamaha deze groeiende behoefte dan ook in. Met ook nog eens een gewichtsverlies van drie kilo belooft Yamaha prestaties die dichter dan ooit tegen die van de 400 aan zullen schurken.

Face to face met de nieuwe X-MAX 300, besef ik dat het niet veel sportiever zal worden. Ik bedoel, kijk alleen naar die agressieve koplampen en het scherpe kuipwerk. Sportief, zeker voor een scooter. Yamaha is trots op de zogenaamde ‘boemerang’ lijn. Een lijn die in het zijaanzicht al begint vanaf de voorzijde en van de zilverkleurige boogvorm in één lijn doorloopt in het luchtfilter. Nieuwe Y-spaak velgen, LED-verlichting in de koplampunits, maken het totaal plaatje compleet.

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_DET_004

Helemaal nieuw voor deze Yamaha is het gebruik van keyless entry. Een trend die we bij meerdere scooters zien opkomen en zijn weg nu vanaf de TMAX naar de lichtere modellen heeft gevonden. Het komt er logischerwijs op neer dat je het kastje, wat in feite dienst doet als zender, op zak kan houden. Heb je het over nieuwe features, dan kan je ook niet om de aanwezigheid van Traction Control en ABS heen. Die eerste is nieuw voor de X-MAX en daarmee is hij ook op het gebied van veiligheid helemaal up-to-date. Op het stuur treffen we ook geheel nieuwe bedieningsknoppen aan. Starten doe je voortaan met een knop aan de bovenzijde, hieronder zitten de knoppen voor het inschakelen van het alarmlicht en het bedienen van het digitale scherm in het dashboard.

Dit scherm zit tussen twee grote en overduidelijke analoge meters. Het scherm is groter geworden en geeft informatie weer over de verreden afstanden, maar ook de temperatuur, tijdsweergave en meerdere verbruiksweergaves zijn tevoorschijn te toveren. Zowel op het gebied van styling als features heeft Yamaha met de X-MAX een duidelijke stap voorwaarts weten te zetten en dit alles gekoppeld aan een hoog niveau die je van Yamaha gewend bent.

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_DET_005

Rijbeleving
Hoe mooi en hoe goed de nieuwe X-MAX ook in elkaar steekt, alles hangt of staat toch met de rijbeleving. Deze was al heel erg goed, maar Yamaha besloot toch om een paar grote wijzigingen door te voeren. Wijzigingen in de vorm van de nieuwe krachtbron, nieuwe bevestigingspunten om vibraties te reduceren, maar ook nieuwe vering.

Wat gelukkig bij het oude is gebleven is de fijne zithouding. Een ruim zadel, een ruggensteun en ondanks de brede middentunnel genoeg ruimte voor het schoeisel. Op pad met de Yamaha merk je op snelheid dat je meer vermogen tot je beschikking hebt dan de 250. We moeten ons nog een beetje inhouden want we rijden tussen druk stadsverkeer dat de eerste kilometers vooral een kruip-en-sluip route is geworden. Met een stel fanatieke journalisten bij elkaar is het echter een kwestie van tijd tot de snelheid naar boven wordt verlegd. Na een eerste foto-stop is het moment dan ook daar. Van een druk centrum, komen we in luttele minuten uit op wegen met weinig verkeer en het haast puur om bochten draait.

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_DET_015

Dit gecombineerd met steile hellingen en afdalingen en je begrijpt dat de X-MAX hier flink op de proef wordt gesteld. Het wegdek is ook niet wars van kuilen en gaten, maar dit lijkt de X-MAX allemaal niks te deren. Een groot aandeel hierin heeft de goed op elkaar afgestemde vering en het lage eigengewicht. Yamaha maakt net als de vorige generatie gebruik van een 15” voorwiel, waar er aan de achterzijde een 14” exemplaar is gemonteerd. Ook op de nieuwe 300 blijkt dit een goede combinatie. De scooter heeft weer de juiste balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Dat eerste komt tot uiting op de snelweg, waar de 300 ook boven de 100 km/u gemakkelijk weet te versnellen. Door het standaard gemonteerde (en instelbare) windscherm worden vervelende wervelingen comfortabel over de helm geleid. Als je wilt is het scherm ook nog eens 50mm hoger te monteren.

ABS
Yamaha monteert op de nieuwe X-MAX aan de voorzijde een 267mm grote schijfrem, gekoppeld aan een 245mm exemplaar aan de achterzijde. Beide remmen zijn voorzien van ABS, die zijn nut inmiddels wel heeft bewezen. Beide remmen op de Yamaha zijn licht te bedienen en hebben genoeg power wanneer je de hendels wat dieper richting het handvat drukt. Een punt waar de X-MAX nooit punten heeft laten liggen was de opbergruimte. Vanaf generatie nummer 1 kon je al twee integraalhelmen onder het zadel kwijt. Met een toegenomen volume van 18 procent naar 45 liter stelt de ruimte onder het zadel ook nu niet teleur. Twee volwaardige helmen kan je er gemakkelijk onder kwijt, niks nieuws onder de zon dus eigenlijk.

2017_YAM_XMAX300_EU_MDNOM1_DET_017

Nieuw onder het zadel is de aanwezigheid van een klein verstopt LED lampje, waardoor je ook ’s avonds of ‘s ochtends goed zicht op je bagage hebt! Onder de centrale draaiknop treffen we nog twee knoppen aan waarvan de één is toegewezen voor het openen van het linker opbergvak in het beenschild. Hierin ook meteen een 12V-aansluiting en een handige vondst middels een uitneembaar rubber om veilig je laadsnoer richting je navigatie of smartphone te leiden. De toegang tot de vulopening van de brandstoftank zit centraal tussen de benen in de brede middentunnel. Hieronder zit een tank verstopt van 13 liter. Na afloop van onze (sportieve) rit, geeft de verbruiksmeter nog altijd een keurige 1 op 27,5 aan (3,6l/100km). In de praktijk zorgt dit er voor dat je meer dan 350 kilometer kan rijden met een volle tank. Reken bij normaal gebruik in eigen land op een verbruik van rond de 1 op 32 (3,1l/100km).

B32A9699

Overtuigd
Tijdens de introductie van de X-MAX 300 kwamen we er al snel achter dat Yamaha haar huiswerk wederom weer goed gedaan heeft. Scherpere en sportievere lijnen, handige features in de vorm van een verstelbaar scherm en stuur, maar ook ASR. Eén van de grootste verschillen zien we echter terug in het sterkere motorblok. Met 28pk (20,6kW) is hij sterk genoeg om ook op de snelweg gemakkelijk mee te kunnen met overige wegverkeer, of zelfs ietsje meer… Met een voorganger in de vorm van de succesvolle X-MAX 250 wachtte Yamaha geen gemakkelijke opgave om deze nog verder te perfectioneren. Op de vraag of de X-MAX 300 de beste ooit is? Wij zijn overtuigd.

De nieuwe Yamaha X-MAX 300 kost €6.899.

Yamaha X-MAX 300
Motor 292cc, 1 cilinder 4-takt
Brandstof Brandstofinjectie
Vermogen 20,6kW (28pk) bij 7.250 tpm
Koppel 29Nm bij 5.750tpm
Gewicht 179kg (rijklaar)
Remmen voor 267mm schijf ABS
Remmen achter 245mm schijf ABS
Banden voor 120/70-15
Banden achter 140/70-14
Afmetingen 2.185x775x1.415 (1.465) mm
Tankinhoud 13l


Feedback