MADPAC Motortest – de nieuwe Ducati Monster 821

Door Rik Romkes

Toen ik twee jaar geleden mijn motorrijbewijs haalde was de Ducati Monster 821 Stripe één van de eerste motoren die ik testte voor MADPAC. Het was liefde op het eerste gezicht en dus besloot ik hem in de lente van vorig jaar te kopen. Niet de rood met witte versie, maar een mat zwarte omdat… gewoon omdat het kon eigenlijk. Nu ruim anderhalf jaar later vroeg Ducati mij de facelift van de Monster 821 te testen. In Rimini en in het knalgeel…

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Inderdaad je leest het goed, de gele Ducati Monster is terug, maar daarover later meer. Natuurlijk wilde ik de verbeterde versie van m’n eigen motor testen, in de heuvels nabij het zonnige Rimini. Natuurlijk! Al was het ergens ook dubbel, namelijk het risico dat mijn eigen motor straks zou voelen als de slechtere versie van de nieuwe 821. Toch won mijn nieuwsgierigheid het van de angst.

A68I0928

Maar laten we beginnen bij de basis. Met de eerste Ducati Monster werd de trend gezet voor de naked bikes zoals we die nu kennen. Voor het eerst gepresenteerd op de Keulse Intermot in het najaar van 1992 en sindsdien onveranderd populair. Toch was de Monster altijd een ‘aandoenlijke’ motor voornamelijk voor vrouwen en beginners met zijn ronde vormen en relatief lage vermogen. De laatste jaren kwam hier verandering in en werd het ontwerp steeds agressiever en sportiever; en daarop is de nieuwe 821 geen uitzondering. Een logische stap nu de Scrambler die toegankelijke instappositie heeft ingenomen.

De nieuwe Monster 821 is verkrijgbaar in het rood, geel en zwart en oogt ondanks zijn iets aangescherpte vormen wat beschaafder dan zijn voorganger. Wat minder macho laat maar zeggen. Dit zit hem voornamelijk in het slankere en compactere ontwerp van de tank die allesbepalend is voor het silhouet van de motor. Ook de ‘lock’ hendel op de tank was niet aanwezig op de vorige Monster en is een knipoog naar het verleden. Hierbij is de seatcover eveneens iets slanker en scherper van vorm geworden.

A68I1448

Iets anders dat direct opvalt is de compleet nieuwe uitlaat die naast dat hij vierkanter is dan het vorige ontwerp, ook klaar is voor de vernieuwde Euro 4 regelgeving. Verder zitten de veranderingen ogenschijnlijk in kleine details als de kentekenplaathouder, het nieuwe design van de kilometerteller, het achterlicht, de bedieningsknoppen en ga zo nog maar even door. Hoe meer je op de details gaat zitten, des te meer je erachter komt dat de motor compleet opnieuw is gebouwd, ondanks dat de grote lijnen onveranderd zijn gebleven. En net als je denkt dat je alles hebt ontdekt krijg je na het maken van contact nóg twee grote veranderingen voor je kiezen. De compleet nieuwe LED-koplamp en het full TFT-kleurendisplay.

AC1_7713

Vooral die laatste is een grote verbetering ten opzichte van al het voorgaande. Niet alleen is het beeldscherm waanzinnig strak en verandert het automatisch naar een nachtinstelling op het moment dat het donker wordt, ook kun je eindelijk zien hoeveel brandstof er in je tank zit en in welke versnelling de motor staat. Beiden indicatoren zijn natuurlijk niet noodzakelijk, maar wel zo makkelijk.

AC1_8162

Het geluid van de Monster was net als bij de vorige 821 een aangename verrassing. Met de toevoeging van de Euro 4 regelgeving had ik verwacht dat Ducati de nieuwe Monster de mond gesnoerd zou hebben. Gelukkig bleek dit niet het geval. Nu moet ik wel eerlijk zijn dat het geluid van de eerste 821 een stuk beter is, maar voor een Euro 4 motor is het geluid van de nieuwe 821 alles behalve slecht. Dezelfde roffel als de oude, alleen iets gepolijster en minder luid, maar dat was te verwachten.

A68I1244

Natuurlijk gaat het er uiteindelijk om hoe de fiets rijdt en daar was voor mij niets op aan te merken. De doorgewinterde motorjournalisten waren het er over eens dat het vermogen wat teveel bovenin zat en dat hij laag in z’n toeren wat lui is net als de eerste 821. Echter, ik als zondagsrijder merk daar niets van. Natuurlijk, ik voel dat er bovenin meer power zit, maar de bak power die onderin zit is voor mij meer dan voldoende ondanks dat het vermogen een heel klein beetje minder is geworden, namelijk 109 pk (in plaats van 112 pk) en een koppel van 86 Nm @ 7.750 toeren. Waarschijnlijk door de toevoeging van de Euro 4 uitlaat en eenvoudig te verhelpen door deze te vervangen voor een uitlaat van derden, maar voor de gemiddelde rijder absoluut niet nodig aangezien je niets van het verschil merkt.

A68I1315

Net als de oude 821 is ook de nieuwe voorzien van drie rijstanden, namelijk Sport, Tour en Urban. De eerste twee gebruiken het volle vermogen van het Testastretta blok. Waarbij de toerstand wordt ondersteund door een ABS een Traction Conrol die net iets eerder ingrijpen dan in de ‘sport’ stand. De ‘Urban’ stand is eigenlijk voornamelijk handig om mee in de regen te rijden. Niet alleen staan hier de ABS en Traction Control in ‘voluit’, ook wordt in deze het vermogen teruggebracht tot 75 pk, dus geen onverwacht spinnende bandjes op het natte asfalt. Natuurlijk kun je de stand ook gebruiken als je in het begin nog wat geïntimideerd bent door het volle vermogen, wel zo handig voor de beginnende rijder die toch direct op een échte motor wilt beginnen. Optioneel is de quickshifter die het kopellen overbodig maakt bij het schakelen.

MONSTER-821-STATIC_34

Over het algemeen kunnen we wel zeggen dat de nieuwe Ducati Monster 821 in alle opzichten een verbeterde versie is van het vorige model. Alles is net even strakker, moderner en precies wat je verwacht van een facelift. Een meer gepolijste rijervaring met een beschaafder geluid en een veel mooier dashboard. En dan de hamvraag of ik mijn eigen motor nu dan misschien toch wil inruilen voor zijn opvolger? Het antwoord is misschien toch onverwacht nee. Niet omdat het nieuwe model niet is verbeterd, maar simpelweg omdat ik ben gevallen voor de rauwere ervaring van mijn eigen motor. Dat is wat het motorrijden, in tegenstelling tot autorijden, voor mij is. Het liefst heb ik een analoge kilometerteller, een rauwe schakelervaring en een bak geluid met knallen uit de uitlaat bij het afremmen op de motor. Beide motoren zijn in mijn optiek geweldig en hebben het mooiste design dat er te vinden is en dit zijn de verschillen. Wil je een nieuwe gepolijste ervaring ga dan voor de het nieuwe model, is rauw wat meer je ding, ga dan voor de vorige. In beide gevallen kun je niet fout gaan.

De Ducati Monster 821 begint bij €13.590.