MADPAC Motortest – 2018 Harley Davidson Fat Bob

Door Rik Romkes

Als je door Harley-Davidson gevraagd wordt of je zin hebt om twee dagen lang vier van hun nieuwste modellen te testen in de heuvels nabij het zonovergoten Barcelona, dan is er maar één juist antwoord, ABSOLUUT! Een paar weken geleden kreeg ik de vraag en dus reed ik vorige week vier nieuwe Harley-Davidson Softails. De Fat Bob, Street Bob, Heritage en Breakout, in de zon met een grote glimlach op mijn gezicht. Vandaag de 2018 Fat Bob.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Na de 2018 Breakout te hebben gereden in Barcelona was het de beurt aan een andere nieuwe softail van het merk: de Harley-Davidson 2018 Fat Bob. Gebouwd om hetzelfde frame als de rest uit de lijn en voorzien van hetzelfde nieuwe 1868 cc Milwaukee-Eight 114-blok met 92,2 PK bij 5020 RPM en toch is het een compleet andere motor dan de andere softails.

1Rik-Romkes-FB_037

Dat de Fat Bob – geïntroduceerd in 2008 – er anders uitziet is natuurlijk logisch, aangezien dit met verschillende unieke onderdelen snel is aan te passen. Neem alleen al de hoekige koplamp met LED die anders is dan al het andere. Wat me meer verbaasde is dat de Fat Bob compleet anders rijdt dan de Breakout, iets dat eigenlijk geldt voor al de nieuwe Softails die ik heb getest. Allen gebouwd op dezelfde basis, maar met een compleet eigen uniek rijgevoel. En in het geval van de 2018 Softails een verbazingwekkende goede rijstijl, iets waar Harley-Davidson dit jaar dan ook extra aandacht aan heeft besteed en dat voel je in alles.

1Rik-Romkes-FB_023

Waar de Breakout, net als iedere andere drag-bike, bijna is gebouwd om rechtdoor te gaan met zijn gigantisch brede achterwiel en lange wielbasis, valt de Fat Bob makkelijker de bocht in. Je voelt nog steeds dat je een flinke fiets onder je hebt en je mag best nog wat kracht zetten bij het straffere countersteer-bochtenwerk (niet gek met een voor en achterband van respectievelijk 150 mm en 180 mm en een drooggewicht van 296 kg), maar eigenlijk komt dat de stabiliteit in die bochten juist ten goede. De Fat Bob voelt alles behalve nerveus en dat is wat je wil, een motor die je vanaf de eerste paar bochten vertrouwen geeft. De extra grondspeling is dan ook absoluut een welkome verbetering. Daarbij is de sportieve zithouding opvallend relaxed op het lage zadel en de iets naar voren geplaatste voetsteunen.

1Rik-Romkes-FB_044

Misschien niet direct voor de purist, maar daarom juist interessanter voor de nieuwe jongere doelgroep. Hetzelfde geldt voor het nieuwe instrumentenpaneel en moderne snufjes als keyless starten en een usb-ingang voor je mobiel of navigatiesysteem. Wat wel helemaal authentiek is, is het iconische ‘potato’-geluid dat gewoon is behouden. Gelukkig, want dat maakt een Harley-Davidson. De Fat Bob is met zijn agressieve, sportieve styling dan ook de muscle car onder de motoren. Althans zo zouden wij hem omschrijven als het een auto zou zijn geweest.

1Rik-Romkes-FB_021

Net als bij de andere modellen zijn ook het frame als de swingarm van de Fat Bob stijver en lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger. Iets dat de wegligging absoluut ten goede komt. Evenals de premium voor-en achtervering. De performance van de Dyna-lijn, gecombineerd met de custom look van de Softail-lijn. En wat een look. Geen kleurtje voor mij, maar de stoere zwarte look met donkere tonen en robuuste onderdelen als de dikke zwarte voorvork en het brede stuur. Zelfs de kleine tank (slechts 13,6 liter) zorgt voor een nog dikker uiterlijk gezien het nieuwe blok hierdoor naar voren springt.

1Rik-Romkes-FB_005

Al met al is de Fat Bob absoluut mijn favoriet van de nieuwe softails. Niet per se omdat hij een ding beter doet dan de rest, maar meer omdat hij de perfecte balans heeft, hij zit in het midden en is het meest allround. Iets dat overigens niet aan zijn uiterlijk is te zien, want daar zijn absoluut geen compromissen gemaakt waar het gaat om het stelen van de show. De 2018 Fat Bob is ook verkrijgbaar in de lichtere en goedkopere 107 uitvoering. Ga voor meer info en alle technische specs naar de website.