MADPAC Motorgear – TomTom Rider 410

juni 28, 2016 - Redactie
Door Rik Romkes

Vorig jaar haalde ik eindelijk en na veel te lang wachten m’n motorrijbewijs. Niet veel later kocht ik een waanzinnige motor en maakte m’n eerste zelfstandige kilometers. Motorrijden is precies wat ik had gehoopt dat het voor me zou zijn en nog veel meer. Ik grijp dan ook ieder excuus aan om weer op m’n trouwe tweewieler te springen. Met zonnig weer, maar ook in de regen, gewoon om dat ook maar even te oefenen… TomTom claimt met de Rider 410 het apparaat te hebben dat het rijden nog mooier maakt dan het al is. Ik ging afgelopen maand met het speciaal voor motorrijders ontwikkelde navigatiesysteem aan de slag en dit zijn m’n bevindingen.

Nederland is met z’n saaie wegen niet bepaald het ideale land voor de motorrijder die houdt van spannende tourtjes. Weinig mooie bochten en een nogal saai landschap als je van rijden in de natuur houdt. Toch valt er veel meer te beleven dan je in eerste instantie zou denken. Zo vond ik een waanzinnige route langs het IJsselmeer die me bijna het gevoel gaf even op vakantie te zijn. Maar ook die route had ik na vier keer wel gezien. Waar zou m’n volgende rit heengaan?

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.04.27

Natuurlijk kun je prima met je telefoon navigeren, alleen pakt die eigenlijk maar twee soorten routes, namelijk de snelste en degene die snelwegen mijdt. Die tweede is al een stuk leuker, dan de eerste maar nog steeds verre van ultiem. Van A naar B gaat prima, maar naar C, D, E, F en G wordt het al moeilijker. Zeker als de route ook nog eens precies die mooie tussenliggende wegen moet kiezen in plaats van de meest praktische. Ik rijd op de motor, dus wil ik genieten van de rit in plaats van zo snel mogelijk op mijn bestemming arriveren. Die bestemming is namelijk slechts een excuus om weer een rondje te kunnen rijden.

De Rider 410 moet de oplossing zijn. Ik was een beetje sceptisch – ook ik gebruik m’n telefoon al jaren als navigatiesysteem – toch ben ik na mijn eerste rit met de TomTom Rider 410 verkocht, want wat is dit een verrijking. Nooit gedacht dat ik dit ooit nog na 2007 zou zeggen over een op zichzelf staand systeem, maar dit apparaat geeft het rijden een enorme impuls. Met een paar tikken op het scherm heb je een route langs de mooiste plekken in je omgeving te pakken, langs wegen waarvan je het bestaan anders nooit had geweten. Plekjes waar je normaal gesproken alleen komt door tips van mensen die bekend zijn met de omgeving.

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.11.39

Hoe werkt het…
Zoals gezegd is de Rider 410 speciaal voor motorrijders, maar hij kan ook in de auto worden gebruikt als je hem instelt op snelste route in plaats van de spannendste. Ook op de motor kun je dit doen, maar veel leuker nog is de functie voor het uitzetten van een ‘spannende route’. Hierbij voer je een bestemming in met eventuele tussenstops, waarna de TomTom de mooiste route berekent. Hoe bochtig je deze route wilt hebben kun je zelf aangeven. Als je in een bergachtige omgeving – buiten Nederland – bent, kun je zelfs instellen of je weinig of veel hoogteverschil wilt tijdens de rit. Of de routes ook echt ‘spannend’ zijn? Zeker! Het is knap hoe de Rider je precies langs de plekken loodst waarvan je hoopt dat hij ze weet te vinden. Als je het aangeeft, plant de Rider 410 ook direct een mooie route terug, anders dan de heenweg, met een mooi rondje als resultaat.

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.12.39

My Drive…
Naast het plannen via het touchscreen van de TomTom zelf, kun je ook via de webbrowser van je desktop, mobiel of tablet inloggen in My Drive. Hier kun je de route die je wilt gaan rijden tot in de puntjes uitwerken en customizen en ‘m draadloos naar je TomTom sturen. Werkt perfect!

De Rider 410 wordt met 100 vooringestelde routes geleverd – één van de verschillen ten opzichte van de Rider 400. Een aardige toevoeging, al kun je via verschillende sites nog oneindig veel routes van anderen downloaden. Gratis en vaak met een goede omschrijving van wat je kunt verwachten. En dat is dan ook de kracht van het apparaat.

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.12.23

Omdat je de Rider met je headset kunt verbinden, kun je naast de aanwijzingen ook via het apparaat bellen. Het beeldscherm is hierbij handig omdat je heel makkelijk kunt zien door wie je wordt gebeld tijdens het rijden en ook door je contactenlijst kunt scrollen. Nu ben ik zelf geen groot fan van het telefoneren en motorrijden tegelijk, maar het kan.

Qua uiterlijk is de Rider 410 exact hetzelfde als de Rider 400. De grootste verschillen zitten ‘m in de software. Zo wordt de 410 met gratis levenslange én wereldwijde kaart-, traffic- en flitserupdates.

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.12.09

Dus…
De TomTom Rider 410 is een absolute aanwinst voor iedereen die houdt van toeren en dit het liefste doet langs de mooiste wegen. Mocht ik dan toch een minpunt moeten noemen van het apparaat, dan is het de reflectie van het beeldscherm. Bij veel zon is deze namelijk best aanwezig, al heb ik er eigenlijk geen moment last van gehad. Daarbij is de relatief korte batterijduur van 6 uur relatief makkelijk op te lossen met het bijgeleverde kabeltje waarmee je de Rider 410 eenvoudig op de accu van je motor aansluit. Praktisch en zeker niet onbelangrijk is het feit dat het touchscreen ook werkt met je handschoenen aan. Daarbij is het ook mogelijk het scherm een kwartslag te draaien, waardoor het op bochten anticiperen makkelijker wordt.

Schermafbeelding-2016-06-28-om-11.11.51

Aan al dit moois hangt overigens wel een prijskaartje. De Rider 410 is namelijk verkrijgbaar vanaf €399,95. En ondanks dat dit klinkt als veel geld voor een navigatiesysteem, ga je er absoluut geen spijt van krijgen aangezien de meerwaarde voor het rijden zelf veel hoger is. Namelijk nooit meer een saaie route, altijd een bestemming en geen meter teveel over een saaie snelweg. Meer weten, check dan de website van TomTom.


Feedback