MADPAC Autotest – Volvo V90

juli 18, 2017 - Redactie
Door Jorrit Niels

Dat je geen ingeslapen vader meer hoeft te zijn als je een Volvo station wagon hebt, dat mag duidelijk zijn. De laatste jaren is Volvo lekker bezig. Met een droom voor een automerk: lanceer een langverwacht nieuw model die al snel niet aan te slepen is en ook nog eens dé auto wordt van dat moment. Het overkwam Volvo vorig jaar met de nieuwe XC90 en nu hopen ze op hetzelfde met de S90 en V90.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De S90 en V90 vervangen respectievelijk de S80 sedan en de V70 stationwagon. Voor nu houden we het bij de V90. Zelfs de meest verstokte station wagon-hater gaat overstag bij de auto. Lijnen die zeker wat weghebben van de XC90 en een stijlvolle achterkant die de V70-afkomst niet verloochent. Ze noemen het zelf graag het ‘opnieuw uitvinden van een klassieker’.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.29.13

Daar willen we best in mee gaan, want dit is in niets meer de hoekige doos die in gedachten opdoemt als je aan een Volvo stationwagon denkt. Sportieve lijnen, coupé-achtig bijna en een agressieve grille, maar wat er op de weg staat is nog steeds de ‘tank’ die er moet staan. Is hij natuurlijk ook wel aan z’n stamboom verplicht. Maar dan nog wel steeds kofferruimte waar je de halve Ikea in mee kunt nemen.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.29.35

Net zoals de XC90 is het interieur van de V90 foutloos. Niet teveel knoppen met een groot tabletachtig scherm in het midden. Het is even wennen aan de iPad-kloon, maar werkt voor ons uiteindelijk intuïtiever dan veel infotainment-schermen van de Duitse concurrenten.  Daarbij gebruiken ze binnenin goede materialen die er niet alleen goed uitzien, maar ook goed aanvoelen. Modern Scandinavisch met licht hout en leer dat het geheel een heel ruimtelijk gevoel geeft.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.30.00

Dat het goed zit met de looks, dat moge duidelijk zijn, maar rijdt het ook een beetje? De 2.0 liter diesel is goed stil en helemaal niet te horen als je eenmaal op snelheid. De automaat schakelt soepel en de D4 die wij meekregen ging goed mee en voelde sportief genoeg aan om als eerste weg te zijn bij het stoplicht. Qua comfort hadden de velgen iets kleiner gemogen, maar wat zagen ze er goed uit. Is toch ook wat voor te zeggen.

De nieuwe V90 is sowieso beter in de bochten dan oudere Volvo’s. Geen enorm sportief beest, want het is nogal een slagschip; maar toch is ‘ie nauwkeurig en accuraat genoeg. Je kunt zelfs de driving setup aanpassen voor een wat ‘zwaarder’ stuur en een snellere respons van de motor. Alhoewel, comfort blijft bij deze auto toch het prettigst.

Schermafbeelding 2017-07-17 om 14.28.58

Volvo is het aan z’n stand verplicht om elke mogelijke veiligheidsfeature mee te geven, dus moet je wel heel goed je best doen wil je in de problemen komen. En dan nog zit je in een auto die is overladen met complimenten door de Euro NCAP. Het resultaat van de vele sensoren en camera’s die het rijden bijna autonoom maken en je waarschuwen voor verkeer, voetgangers en je even een heads-up geeft als er iets aankomt wanneer je uitparkeert. Het cliché van degelijke en ietwat saaie Volvo’s gaat allang niet meer op. En weer eens wat anders dan de Duitse usual suspects.

De Volvo station heeft lang niet meegespeeld in de Volvo-cijfers en aangezien deze de laatste paar jaar nogal aan het stijgen zijn, zal dit met de nieuwe V90 alleen nog maar meer worden. Mag ook wel, want hij heeft er de lijnen voor, maar genoeg elementen van de originele klassieker om ook oude fans gerust te stellen.

Volvo V90
Motor 2.0 liter twin-turbo diesel
Vermogen 190 pk
0-100 km/u 8,5 seconden
Topsnelheid 225 km/u
Prijs €51.995 (vanaf)


Feedback