MADPAC Autotest – Mini Clubman

september 23, 2016 - Redactie
Door Jorrit Niels

De naam shooting brake komt oorspronkelijk uit het 19e eeuwse Engeland, maar wordt in de auto-industrie nu vooral gebruikt voor de benaming van auto die features heeft van zowel een station wagon als een coupé. Kijk naar de Mercedes CLS Shooting Brake, BMW M Coupe en de Ferrari FF. Simpel gezegd: een coole combi tussen praktisch en goede looks. De nieuwe Mini Clubman past moeiteloos in dit rijtje. We reden de Mini Clubman Cooper S.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

De Clubman van Mini heeft een upgrade gekeken. In 2007 werd de eerste ‘nieuwe’  Clubman geïntroduceerd als driedeurs hatch met een wat langere wielbasis. Leuk en anders, maar de nieuwste versie is volwassen geworden.

Niet meer dat zijdeurtje, maar één met vier deuren. Al blijft het nog steeds gek om naar te kijken. Een Mini met vier deuren. Wen er maar aan, want de verkopen gaan door het dak en de verwachting is dat het met de Mini Clubman precies hetzelfde zal gaan.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.20.11

Het gekke zijdeurtje heeft dus plaatsgemaakt voor twee volwaardige deuren voor de passagiers op de achterbank, maar gelukkig zijn de dubbele achterdeuren bewaard gebleven. Perfect voor een handige toegang tot de riante achterbak en te openen door middel van een swipe met je voet onder de auto. Voor als er even geen vrije handen zijn om ‘m normaal te openen.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.07

De nieuwe Mini Clubman is ook zeker geen veredelde Micro Machine. Het is zelfs de grootste Mini ooit. Met ruimte voor vijf volwassenen (we hebben het gecontroleerd) concurreert de auto qua grootte met de Audi A3 en Mercedes A-klasse.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.18.47

Maar blijft die typische ‘Mini-manier-van rijden’? Uiteraard moet je niet verwachten dat het dezelfde kart-achtige kwaliteiten bezit als de ‘reguliere’ Mini Cooper S, maar gooi de Clubman stevig de bocht in en het is onmiskenbaar een Mini. Door het lage zwaartepunt en de kracht- en gewichtsverdeling stuurt hij rap en strak, zij het met een iets zachter randje dan normaal. De stille motoren en iets meer soepelere rit dan de andere Mini’s maken deze één van de meest comfortabele ooit. Maar zet de Cooper S-uitvoering in sportstand en je hebt nog steeds die onmiskenbare Mini-roffel.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.00

Ook vanbinnen is het een typische Mini, met instelbare interieurverlichting, de heads-up display en het grote middenscherm met een kermisachtige rij aan lampen die dienst doet als toerenteller. Infantiel? Misschien, maar een leuk trucje om te showen aan nieuwe bijrijders. Verder traditioneel veel zwarte materialen, ronde tellers en schakelaars in plaats van knoppen. Belangrijker voor serieuze kopers is waarschijnlijk de ruime zit en de indrukwekkende 360 liter aan bagageruimte.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.35

Hoe dan ook, Mini heeft wederom een succesvolle auto neergezet. Eén die wat meer is gericht op functie en familie dan de rest, maar zijn dna niet verloochent. De nieuwste variant is de Mini John Cooper Works Clubman. Met een ALL4 vierwielaandrijving en 231 pk (€45.990), 39 pk meer en 0-100 in 6,3 seconden in plaats van 7,1 seconden. Wil je alleen de ALL4 zonder het extra sportieve pakket, dan is deze uitvoering er, met de wintermaanden in het vooruitzicht, vanaf €39.990.

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.27

Sinds het begin van Mini’s nieuwe start wil het merk de klanten vasthouden op het moment dat hun families groeien. De Mini 5-deurs en Countryman waren al voorhanden, maar met de Clubman hebben ze een sterk trio in handen. Is er iets groters en goedkopers voorhanden? Natuurlijk, maar niet met zoveel stijl en één die je elke keer weer graag voor je deur hebt staan.

Mini Clubman Cooper S
Motor: 2.0 liter viercilinder turbo
Vermogen: 192 pk
0-100 km/u: 7,1 seconden
Topsnelheid: 228 km/u
Prijs: €35.490

Schermafbeelding 2016-09-21 om 15.19.15


Feedback