MADPAC Autotest – BMW M2

november 28, 2016 - Redactie
Door Jorrit Niels

Gericht om de gemiddelde leeftijd van M-eigenaren iets omlaag te krijgen is de nieuwe BMW M2 een homerun voor het merk uit Beieren. Het boze kleine broertje. Dat is misschien wel de beste omschrijving van de nieuwste telg van de BMW M-familie. Vergeet de Efficient Dynamics-slogan, dit is pure lol. We gingen ermee aan de slag op de Hungaroring, net buiten Boedapest.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Dowload hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De conclusie kan kort zijn, dit is de beste ‘M’ van BMW in lange tijd. En enigszins betaalbaar. Een 3.0 liter zescilinder produceert 370 pk en een 0-100 km/u tijd van slechts 4,3 seconden. Met een rauwe soundtrack, die goed hoorbaar was toen ik de nieuwe M2 op de Hungaroring uitprobeerden. Het Formule 1-circuit, dat spreekt.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.17

De looks doen weer denken aan de compacte M3’s van vroeger. Waar de nieuwe M3’s en M4-en steeds groter zijn geworden is dit een compact pakket – maar verrassend ruim van binnen – dat zich extreem thuisvoelt op het circuit. Opgepompte wielkasten, grotere bumpers, meer luchtinlaten en natuurlijk vier uitlaten. Om in te komen rij ik eerst wat kilometers over de snelweg buiten het circuit. Daarna volgt een uitleg hoe ik die 370 pk het beste binnen de lijnen kan houden.

P90199664_lowRes_the-new-bmw-m2-coupe

Ga je ooit zelf het circuit (weer) op, knoop deze volgorde in je oren; ideale lijn, snelheid, remmen. In die volgorde opbouwen om de maximale snelheid te benutten met maximale grip. Na het rechte stuk lijk ik eerst langzaam de eerste bocht door te gaan, maar doordat ik beschik over de juiste grip kan ik daardoor eerder op het gas en dus ben ik dus sneller weer op gang.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.33

Na een voorzichtig begin word ik gretiger en krijgen de banden het steeds moeilijker in de heuvels buiten Boedapest. De 370 pk doen driftig hun werk en de vangrails flitst aan mij voorbij. Wijk af van de ideale lijn en de natuurwetten treden herroepelijk in werking. Iets te vroeg op het gas en de achterkant schiet onder mij vandaan. Lekker over de top, maar dat is wat je wil van een achterwielaangedreven BMW. Het commentaar van de BMW-coureur die ons begeleidt: “Snel over rechte stukken is heel leuk en spannend, maar races worden gewonnen door de manier waarop je de bochten neemt.”

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.25.55

Na een paar laps lukt de ideale lijn steeds beter op snelheid. Remmen, insturen op het juiste moment en richting apex. De bocht drukt mij dieper in de sportstoelen en hoe rechter het stuur komt na de bocht, hoe meer gas kan worden gegeven en de brullende zescilinder indruk maakt op de marshals langs de baan. Nog een paar rondes en het gaat bijna ritmisch. Nee, het Max Verstappen-gevoel is er dan wel, als ik erna plaatsneem naast de BMW-coureur wordt pijnlijk duidelijk dat ik nog niet eens heb geflirt met de limiet van de M2. Hij remt 50 meter later en gaat zeker twee tellen eerder op het gas.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.49

Maar het maakt de auto er niet minder speciaal om. De M2 met z’n vier karakteristieke uitlaten, minimalistische interieur en luide zescilinderbrom laat je bij weinig input al voelen als heel wat. Ondanks het gebrek van een paar pk’s ten opzichte van de BMW M4, is de M2 toch leuker om te rijden dan z’n grote broer.

Schermafbeelding 2016-11-28 om 14.26.09

De M2 voelt meer analoog aan, met een goede balans en soundtrack verleidt hij je om zo min mogelijk in een rechte lijn te rijden… In wat voor versnelling je ook zit. En, met genoeg comfort om niet tandenknarsend over de snelweg te stuiteren. Rauw, bloedsnel en ietwat anarchistisch, precies wat BMW nodig heeft. Een mainstream meesterwerk.

BMW M2
Motor: 3.0 liter TwinPower Turbo zes-in-lijn
Vermogen: 370 pk
Gewicht: 1.570 kilogram
0-100 km/u: 4,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Vanaf €81.095


Feedback