MADPAC checkt de Lexus LC met Mark Ronson op Ibiza

mei 30, 2017 - Redactie
Door Jorrit Niels

De nieuwe Lexus LC staat nu al in onze top vijf van 2017. Waarom? Hij klopt gewoon. De LC ziet er goed uit: Lexus’ spindle grille werkt hier foutloos en oogt lekker agressief. Hij rijdt goed: strak én comfortabel. En terwijl hij dit doet, maakt hij precies de juiste geluiden. De atmosferische V8 bij de LC500 helpt hier zeker aan mee in een tijd van turbo’s en kunstmatig geluid. MADPAC’s Jorrit vloog naar Ibiza voor een kennismaking.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Herinner je je nog de Lexus-reclame met een stellage aan champagneglazen op de motorkap? Wij moesten ‘m ook even terugzoeken op YouTube, maar dit is hoe het het zustermerk van Toyota zich eind jaren 80 in het Westen profileerde.

Als nieuwkomer moesten ze zich bewijzen op het gebied van kwaliteit en een comfortabele rit. Vandaar de balanstruc met de glazen. En alsof dat niet al genoeg was, moest het ook nog eens goed genoeg zijn om met de Audi’s, BMW’s en Mercedessen van deze wereld te concurreren. Dat is intussen meer dan goed gelukt, kijk maar naar de RX suv en naar nieuwe versie van de LS, de luxe limousine die later dit jaar uitkomt.
Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.06.55

Na talloze sedans en suv’s is het tijd om meester te worden in een ander segment: high-end sportauto’s. Hier komt de nieuwe Lexus LC om de hoek kijken. Een vleugje LFA looks (die met de gekmakende V10 onder de kap) gecombineerd met de ambitie van een paar jonge Lexus-designers die helemaal los mochten gaan.

Met succes, want vanuit elke hoek schreeuwt de LC overdaad, op de beste manier denkbaar. Hoekig, modern en dynamisch. De vorm is ook functioneel en niet alleen maar puur voor het effect gemaakt. De lange neus is bijvoorbeeld niet zomaar lang, maar is dat zodat de motor net iets achter de vooras kan worden gepositioneerd voor een betere wegligging.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.07.22

Vanbinnen ook een verandering. Waar de Lexus-interieuren vaak traditioneel en behouden waren, is ook hier minimalistisch tot op het fetisjistische af en een styling die niet zou misstaan in een concept car. Een gestroomlijnde deurhendel die bijna lijkt te zweven, veel alcantara, leer, en verchroomde knoppen die stuk voor stuk goed om je heen zitten. Verder vind je er alle actuele veiligheidssystemen om het verkeer om je heen heel te houden en een Mark Levinson geluidssysteem dat veel thuissystemen ver en ver achter zich laat.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.06.14

Als we aankomen op Ibiza staat als eerste de Lexus LC 500 op het programma. Zeg maar het vlaggenschip van het vlaggenschip. Een 5.0 liter V8 met 477 pk. Geen laf gedoe met turbo’s of kunstmatig geluid, gewoon een brute V8 die in een tijdperk van downsizing meer dan welkom is.

We rijden Ibiza-stad uit en zoeken zo snel mogelijk een snelweg om de achtcilinder ‘uit te laten’. We vinden iets dat nóg beter is: een snelweg met tunnel. De 10-traps automaat – een wereldprimeur trouwens – even twee versnellingen terug en dan vol op het gas en die kickdown gebruiken. Kijk, dit willen wij horen! Het aantal km/u houden we maar even voor ons, maar het snerpende geluid tijdens het opschakelen naar ‘4’ en ‘5’ en de plofjes tijdens het terugschakelen gaan nooit vervelen. Mooi om te zien dat er nog merken zijn die het durven: 5.0 liter V8, 477 pk, 540 Nm aan koppel en een 0-100 tijd van 4,7 seconden. Kost wel wat, deze begint bij €166.630.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.08.18

Tijdens dag 2 mochten we nog een keer aan de slag gaan met de Lexus LC500h. Geen gorgelende V8, maar een 3,5 liter V6 met een krachtige elektromotor. Minder apocalyptisch dan de auto die we de dag ervoor reden, maar nog steeds 359 pk en in 5 seconden naar de 100 km/u.

Vandaag voegde ook vijfvoudig Grammy-winnaar DJ en muziekproducent Mark Ronson zich bij ons. Hij brak door met Amy Winehouse en produceerde een paar van haar grootste hits, maar ging daarnaast ook aan de slag met Adele, Lady Gaga, Paul McCartney en had in 2014 samen met Bruna Mars een grote hit met Uptown Funk.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.07.46

Ronson over de samenwerking: “Ik werk graag samen met partners die innovatief en uniek zijn. Toen Lexus mij benaderde en ik de LC zag, voelde dat verfrissend en spannend.” Of zoals hij het later iets minder politiek correct aan ons uitlegd: “De LC ziet er gewoon fucking cool uit.”

Binnenkort lees je ons exclusieve interview dat we met Mark Ronson deden op Ibiza, maar eerst terug naar die Lexus LC500h. De zescilinder kan verrassend goed meekomen met z’n grote broer. Überhaupt voelt de LC wat lichter dan de concurrentie en krijg je ‘m met een beetje inzet best wat dwars. Helemaal als je bij de LC500h voor manual kiest. Blijft grappig om een hybride wat zijwaarts te zetten.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.07.36

Helemaal als je weet dat Lexus de wegen tijdens onze route hebben afgesloten zodat wij een compleet leeg wegdek tot onze beschikking hadden. Uiteraard hebben we ons netjes gedragen, meestal dan…

Let wel, de Lexus LC is geen all out circuitbeest. Hij stuurt straf, maar is geen opgefokte sportauto. Wegsensoren bepalen de ophanging in wel 650 (!) verschillende niveau’s. Soepel krijgt hiermee zo ongeveer een nieuwe definitie. Maar als je een auto van rond een ton gaat aanschaffen, dan neem je toch wel een Mercedes SL of een BMW 6 Serie? Vroeger was dat misschien wel zo, maar dat is met deze Lexus LC absoluut verleden tijd.

Schermafbeelding 2017-05-29 om 15.07.13

Voor de trip naar Ibiza konden we ons eerlijk gezegd geen goede voorstelling maken van het nieuwe Lexus. Het zijn altijd goede auto’s geweest, maar sinds kort worden het nu dus ook auto’s die op verlanglijstjes voorkomen. Sportief, een goed interieur en een algehele styling die anders is én durft. Misschien nog wachten op een LC-F? De F is Lexus’ toevoeging voor nog meer pk en sportiviteit. Maar aangezien de standaard LC500 al de F-motor heeft… Dan maar een versie van LFA V10? Het is maar een suggestie…

Lexus LC500h
Motor: 3.456 cc zescilinder hybride (44,6 kW)
Vermogen: 359 pk
Werelds eerste 10-traps Multi Stage Hybrid transmissie
0-100 km/u: <5 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Prijs €116.495
www.lexus.nl


Feedback