HIGH45 stoomt MADPAC klaar voor de zomer – Update 4

Door Jorrit Niels en Rik Romkes

Week 5 van onze 6 weken durende Summer Shred bij HIGH45. Zijn we al compleet Beach-ready? Bij de één zo goed als, de ander komt van wat verder dus die gaat nog even keihard door. Maar zo goed als nu hebben we ons in maanden niet gevoeld. Drie keer per week knallen en elke keer weer na 45 minuten volledig leeg zijn. 

Deze manier van trainen is een blijvertje voor ons. Lees onze eerstetweede en derde update trouwens ook nog even. En voor de leek: hieronder een korte uitleg van wat HIGH45 nu eigenlijk precies is.

HIGH45 is de eerste HIIT (high intensity interval training) fitness studio van Nederland. Simpel gezegd is HIIT korte intervaltrainingen in groepsverband. Steeds heb je een sessie van 45 seconden en ga je daarna door naar het volgende station. Dat 45 minuten lang met een enkele pauze ertussen terwijl je buiten adem de uitleg hoort van het volgende setje oefeningen.

Schermafbeelding-2016-05-24-om-16.10.31-540x4431-540x443

De groepen zijn niet al te groot, zodat je genoeg persoonlijke begeleiding krijgt. Gemiddeld sport je samen met in totaal zo’n 15 tot 20 anderen. Het maakt trouwens niet uit of je nu een beginner bent of een topconditie hebt, de lessen zijn toegankelijk voor alle niveaus. Je gaat tot je eigen max en er zijn alternatieve oefeningen als die ene nog net iets te zwaar voor je is of je hebt last van een blessure.

Maar onze ervaringen zijn allemaal leuk en aardig. Fijn dat de trainingen voor ons werken, maar wat heb jij er nu precies aan? Oprichter Barbara den Bak, die ook The Bootcamp Club naar Nederland haalde, legt uit: “Ik heb bijvoorbeeld een jongen die bij ons traint en een marathon wilt lopen. Doordat je bij ons je zuurstofopname traint, vergroot dit je uithoudingsvermogen. Ook dus bij minder intense, maar langere workouts. Zoals een duurloop.”

_VBC3304

Naast puur uithoudingsvermogen zorgt een intervaltraining ook voor een spieropbouw wat je door middel van bijvoorbeeld lunges of squats volgens Barbara ook weer ‘merkt tijdens het rennen’. “Als je dit doet en daarnaast ook een sport als bijvoorbeeld tennis, voetbal of hockey ga je daar heel veel voordeel uit halen. Een man bij ons die veel tennist merkte een enorme toename in uithoudingsvermogen, maar ook in kracht.”

Een extra middel om je sport een boost te geven, maar ook als je van ver komt is er geen enkele training die je zo’n kickstart geven als HIIT. Dat hebben we zelf absoluut gemerkt. “Ben je uit vorm of heb je al een lange tijd niet gesport, dan geeft HIIT je een kickstart. Na de training verbrand je bijvoorbeeld nog uren calorieën. Ga je normaal cardio doen op de sportschool, dan mis je dat grotendeels. Ook is het goed voor je hart- en bloedvaten. HIIT vergroot de flexibiliteit en elasticiteit van aderen, zelfs meer dan normaal trainen. Het klinkt misschien als een wetenschappelijk verhaal, maar belangrijk om te weten als je op zoek bent naar iets om weer wat gezonder te worden.”

IMG_9940

En, ook niet geheel onbelangrijk, een studie heeft bewezen dat je een intense intervaltraining als HIGH45 langer volhoudt dan ‘normaal’ trainen. Barbara: “Je bent na drie kwartier al gewoon lekker klaar!” (lacht) “In je hoofd is die drie kwartier gewoon beter te behappen en je behaald hetzelfde resultaat in minder tijd.”

Nog één week dus voor de MADPAC-redactie. Volgende week de laatste update en meer met Barbara die dan bij MADPAC start met een tweewekelijkse column over alles dat met sport en gezondheid heeft te maken. Heb je een suggestie, laat het ons even weten!

Schermafbeelding 2016-06-28 om 15.24.55