HIGH45 stoomt MADPAC klaar voor de zomer – Update 2

juni 2, 2016 - Redactie
Door Jorrit Niels en Rik Romkes

Week 2 van onze 6 weken durende Summer Shred bij HIGH45. Gaat het ons al iets beter af? Soort van. De helse spierpijn lijkt na de eerste training van de week mee te vallen, totdat we bij de tweede training spieren gebruik waarvan we het bestaan niet eens kenden. Niet dat we klagen, alles voor het resultaat. En dat gaat de goede kant op.

Eerst even een korte opfrisser voor nieuwkomers. Lees hier onze eerste update en hieronder een korte uitleg van wat HIGH45 nu eigenlijk precies is.

Barbara den Bak, die The Bootcamp Club naar Nederland haalde, introduceert nu haar nieuwe sportconcept: HIGH45. HIGH45 is de eerste HIIT (high intensity interval training) fitness studio van Nederland. Simpel gezegd is HIIT korte intervaltrainingen in groepsverband. Steeds heb je een sessie van 45 seconden en ga je daarna door naar het volgende station. Dat 45 minuten lang met een enkele pauze ertussen terwijl je buiten adem de uitleg hoort van het volgende setje oefeningen.

De groepen zijn niet al te groot, zodat je genoeg persoonlijke begeleiding krijgt. Gemiddeld sport je samen met in totaal zo’n 15 tot 20 mannen en vrouwen. Het maakt trouwens niet uit of je nu een beginner bent of een topconditie hebt, de lessen zijn toegankelijk voor alle niveaus. Je gaat tot je eigen max en er zijn alternatieve oefeningen als die ene nog net iets te zwaar voor je is of je hebt last van een blessure.

IMG_1594

Waar we meteen bij de eerste week trainen al op onze voeding hebben gelet, zijn we in week 2 nog strenger voor onszelf. Samen met Barbara keken we naar de do’s en don’ts. Allereerst moeten training en voeding natuurlijk in balans zijn als je resultaat wilt boeken. Het resultaat dat we in de komende weken snel hopen te zien komt dan ook door het trainen én anders eten dan we gewend zijn.

De basis is volgens Barbara heel simpel: “Puur en onbewerkt voedsel. Geen rommel uit pakjes, E-nummers en andere stoffen die je hormoonhuishouding in de ware schoppen.” Het is ook allesbehalve een dieet dat we volgen. Snel afvallen werkt niet volgens haar en zorgt voor het jojo-effect.

IMG_9852

De eerste dagen zonder of nagenoeg geen fabrieksvoedsel en suiker waren even wennen. Je lichaam moet wennen aan dat gemis, iets dat Barbara ‘ontgiften’ noemt. Die verandering is natuurlijk op zich ook best een schok. “Je voelt je eerst wat slap, maar daarna komt de energie terug en ben je scherper.”

De Essentials
Een paar voedingstips waar we ons hier op de redactie aan moeten houden, maar waar je sowieso voordeel mee hebt als je zelf ook traint.
– Eet een proteïne ontbijt uiterlijk 1 uur nadat je wakker bent geworden.
– Drink zoveel mogelijk water. Naast water is groene (en witte) thee en kokoswater prima. Laat frisdranken, óók de light variant, staan. Koffie zo min mogelijk. Als je het doet, doe dit dan voor je training.
– Niet teveel fruit, het is namelijk een suikerbron, max 1 per dag.
– Eet vaker vis voor extra Omega-3.
– Slaap genoeg. Zo’n 7 uur per nacht, slaaptekort heeft namelijk een slechte uitwerking op je hongerhormoon.
– Gebruik kokosvet. Om eten mee te bereiden, maar vlak voor de training een eetlepel zorgt voor directe energie, zonder dat het wordt opgeslagen als vet.

IMG_9854

Belangrijk om goed te kunnen knallen, drie keer per week 45 minuten lang. En dat lukt steeds beter. Hier op de redactie trainen we op verschillende niveau’s. Van iemand die al 2x per week bokst tot aan veel te lang niet te hebben gesport – zeg maar gerust vanaf nul dus. De gewichten kunnen een tandje hoger, de burpees zijn nog steeds de hel, maar de SKILLMILL gaat beter.

De SKILLMILL van Technogym is trouwens compleet nieuw en HIGH45 is de eerste die hem gebruikt in Europa. Je bedient en regelt deze loopband zelf, hij is dus niet gemotoriseerd. Door vooraan op de band te lopen verhoog je de snelheid, door achter op de band te lopen vertraag je. Een hendel regelt vervolgens de weerstand, zodat je moeiteloos van sprint naar krachtwerk gaat. Het is even wennen, maar na een paar keer een stuk lekkerder dan een ‘normale’ loopband.

IMG_9850

Het einde van week 2 is in zicht en de resultaten stemmen hoopvol. We zijn nog steeds niets waard in de eerste minuten na een training, maar het uithoudingsvermogen gaat vooruit, het een en ander voelt strakker aan en het algehele gevoel van energie motiveert enorm. Dit is dus wat we al tijden hebben gemist! Wat ook vooral meevalt is dat de verschillende niveaus in zo’n les totaal niet storen. Dat kan natuurlijk een obstakel zijn, wil je vol beginnen, kom je niet mee met de rest. Hier letten ze bij de lessen goed op. Ga vol en hard, maar wel op een manier waarop jij het aankan. Dus niet koste wat kost met de rest proberen mee te komen.

Volgende week update 3 met nog meer info over voeding en vertellen we je over wat je naast de SKILLMILL nog meer voor je kiezen krijgt. Denk plyobox plus vrije gewichten en je komt al een heel eind.

IMG_9847

Actie!
Nieuwsgierig geworden? Van HIGH45 mogen we je korting geven op het zes weken durende Summer Shred-programma. Dus in zes weken klaargestoomd worden voor de zomer. Normaal kost de Summer Shred €199, maar ga langs bij HIGH45 aan de Weesperstraat 101 of surf naar high45.com, geef de code ‘highwithmadpac‘ op en je krijgt 10% korting!


Feedback