Project Cars 2 Review

september 22, 2017 - Redactie

Twee jaar geleden bracht Slightly Mad Studios de eerste Project Cars uit. Een game die absoluut niet perfect was, maar absoluut smaakte naar meer. Daarbij was het in ieder geval – naast Gran Turismo 3 – de beste racegame die we ooit op een console speelden. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de opvolger van deze waanzinnige racegame hier: Project Cars 2.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Was de eerste Project Cars een absoluut sterke stap in de richting van een game waar de racegame-fanaat zich serieus genomen voelt, Project Cars 2 (PC2) gaat weer een stuk verder. We durven dan ook bijna te zeggen dat de game alles in zich heeft waarvan we hoopten dat het ooit in een racegame zou zitten.

34962303565_4bcd53e015_h

Wat dat is? Dynamische circuits met dynamisch weer, dag- en nachtcyclussen en zelfs verschillende seizoenen. Als jij op 2 januari ’s nachts op Spa-Francorchamps wilt rijden in een sneeuwstorm met je koplampen uit, dan kan dat. Maar daar stopt het niet. PC2 introduceert ook LiveTrack 3.0 ofwel dynamisch ‘asfalt’ waar bijvoorbeeld gedurende een raceweekend steeds meer rubber op de baan komt te liggen met meer grip als gevolg. Regent het, dan zullen er plassen op de baan blijven staan waardoor je je racelijn moet aanpassen door aquaplanning. Vlieg je vervolgens wel van de baan en sleep je de rotzooi uit de grindbak mee de baan op, dan ontstaan er weer gladde modderplekken. Gaat vervolgens de zon weer schijnen, dan droogt de baan weer op. Bij delen van het circuit die in de schaduw liggen gaat dit wel langzamer ten opzichte van de zonnige plekken. Kortom, wat wil je nog meer?

36415928512_9955b8536b_h

Meer dan 180 gelicenceerde auto’s, het grootste banenroster van alle consolegames – 60 locaties met 130 verschillende layouts – inclusief ijsbanen en dirttracks. Verschillende raceklassen, waaronder nu ook Rallycross, Indycar en Oval. Tijdens races heb je in Project Cars 2 overigens volledige controle. Zo kun je een opwarmronde rijden, maar ook een cooldown lap na de race en is het nu ook mogelijk om de auto ook binnen de pitstraat te besturen inclusief het activeren en deactiveren van de snelheidsbegrenzer en het zoeken naar je eigen pitcrew. Het klinkt als een klein puntje, maar het maakt de beleving weer een stuk realistischer én intenser.

35775043863_a0c925ffff_h (1)

De career-modus van Project Cars 2 voelt een stuk toegankelijker aan dan in het vorige deel en nodigt uit om gespeeld te worden. Je begint je carrière met karts, Formula Rookie of in de Ginetta cup. Van daaruit werk je je weg omhoog naar de snelste klassen en teken je contracten bij verschillende teams en fabrikanten. Wil je overigens verschillende dingen proberen, dan kun je tot vier verschillende carrières naast elkaar doorlopen met vier verschillende coureurs.

34628035306_857bc9c185_k

En hoe goed de offline-modi er ook uitzien, uiteindelijk gebruik je deze om te oefenen, want in een goede racegame wil je het opnemen tegen je vrienden en iedereen die online een beetje kan rijden. Met de nadruk op iedereen die ‘kan rijden’, want er is niks vervelenders dan online racen tegen mensen die er niks van bakken en vervolgens iedereen de baan af knallen. Slightly Mad Studios heeft hier goed over nagedacht en een Competitive Racing License ingebouwd waardoor jij altijd gematched wordt aan mensen met dezelfde rijstijl. Wil je tussendoor wel gewoon een keer klooien met wat vrienden zonder hierbij je license negatief te beïnvloeden, dan kan dit uiteraard wel gewoon. In een open race of een met wachtwoord beveiligde gesloten race. Hoe uitgebreid en realistisch je hier wilt rijden is overigens helemaal aan jezelf. In Project Cars 2 kun je het zo gek maken als je wilt. Naast het online race is er ook veel aandacht besteed aan Esports dat vanaf dag 1 geïntegreerd zal zijn in de game met vanzelfsprekende functionaliteiten als competitieve ranking, broadcasting/ streaming en nieuws.

35455233321_7206c05dc2_h

Het mag duidelijk zijn dat er bijzonder veel te vinden is in Project Cars 2, zeker als je je beseft dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Toch is het vooral de nieuwe frisse uitstraling van de game, zowel in de menu’s als op de baan, die de racer net dat beetje geven dat het vorige – toch wat grauwere – deel mistte.

35584066321_8a52430c0c_h

Daarbij rijden de auto’s ook weer een stuk realistischer en voelt de force feedback een stuk beter aan zonder dat je eerst een paar uur aan de slag hoeft met de settings. Ook zou de game een stuk beter speelbaar zijn met een controller dan het vorige deel, maar om heel eerlijk te zijn, zijn we daar nog niet aan toegekomen. Een racesimulator als Project Cars 2 is namelijk veel leuker om te spelen met een goed stuur en een stel goede pedalen. En als je die luxe hebt, dan is het heel moeilijk om weer een stap terug te doen naar de controller, hoe goed hij ook is uitgewerkt.

Project Cars 2 is wat ons betreft een absolute topper en de meest complete racegame die we ooit speelden. Heb je ook maar iets met het genre, dan mag je deze absoluut niet laten liggen. Zoals gezegd is er nog veel en veel meer te vertellen over de game, bezoek dan ook zeker de website voor meer info. Maar ren je direct naar de winkel – de game is vanaf vandaag verkrijgbaar – dan krijg je daar ook zeker geen spijt van.

9.3MADPAC score

Feedback