MADPAC Test – Fanatec CSL Elite Racing Wheel PS4

Het zijn gouden tijden voor racesim-liefhebbers. Nog nooit was de keuze aan racegames zo groot en de kwaliteit zo hoog als op dit moment. Zeker in Nederland gaan de race rigs als warme broodjes over de toonbank sinds Verstappen tot nationale held is gekroond. Als groot liefhebbers hebben we zelf ook aardig wat racestuurtjes versleten. Van goedkopere rommel tot het betere werk van Logitech en Thrustmaster. Dit jaar besloten we het echter naar een serieuzer niveau te tillen met de CSL Elite Racing Wheel PS4 van Fanatec, en hun Clubsport Pedals V3 Inverted. Of het de extra investering waard was? Dat lees je hieronder.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Racen op je PC of console. Sinds Verstappen’s succes in de Formule 1 heeft het in ieder geval in Nederland een behoorlijke vlucht genomen. Wat ons betreft helemaal terecht, zeker met nieuwe racetitels als Project Cars 2 en het grote aanbod aan accessoires. Al begrijpen we niet dat de ‘massa’ het fenomeen ‘simracen’ eigenlijk nu pas echt ontdekt.

Zelf zijn we er al bij sinds de eerste Gran Turismo (1997) – geen sim, maar toen serieus genoeg op de console – en kochten we ons eerste stuur bij de release van Gran Turismo 3. Toen nog compleet van plastic en voor nog geen honderd euro, inmiddels grotendeels van metaal, een stuk realistischer, robuuster, zwaarder en inderdaad ook wat prijziger.CSL-E-RW-PS4-Main11-1000x666
Tot voor kort vermaakten we ons opperbest met onze Thrustmaster T300, totdat we tijdens de lancering van Project Cars 2 kennismaakte met het nieuwe stuur van Fanatec – de CSL Elite Racing Wheel PS4 – en dat veranderde alles. Waren we al onder de indruk van wat onze T300 toevoegde aan het realisme van het digitale racen, het Duitse Fanatec tilde deze ervaring in bijna alle opzichten naar een hoger niveau en dus moest de spaarpot tegen de muur. Ondanks dat de set officieel voor de PS4 is gelicenceerd is hij overigens ook gewoon te gebruiken op de PC, en in combinatie met het Xbox P1-stuur, zelfs op de Xbox One.

CSL-E-RW-PS4-Main06-1000x666

Het eerste dat opvalt aan de CSL Elite PS4 is de afwerking. Alles ademt kwaliteit, van het met leer en suède beklede stuur, de blauwe stiksels waarmee dit is vastgezet, de geborstelde aluminium spaken, de metalen flippers, het LED display op het stuur en de schakelindicatoren op de wheel base zelf. Alles voelt robuust, duurzaam, zwaar en sterk aan, ondanks het feit dat de wheel base zelf gewoon van kunststof is gemaakt in tegenstelling tot de metalen wheel base van zijn duurdere broer de Fanatec Clubsport V2.5. Dit, waarschijnlijk om te prijs wat te drukken. Om het gevoel van plastic weg te nemen heeft de voorzijde van de wheel base overigens wel een metalen look gekregen van Fanatec.

CSL-E-RW-PS4-Main05-1000x666

Afgezien van dat het stuur zelf erg fijn in de hand ligt – ook na een uur of wat rijden – en de flippers stevig in de versnellingen klikken, is het natuurlijk de aandrijving van de wheel base waar de kracht van de CSL Elite PS4 ligt. Een krachtige borstelloze servo motor gecombineerd met een enkele riemaandrijving voor een erg direct gevoel met zo min mogelijk vertraging. Deze is voorzien van lagers met extra grote kogels voor zo min mogelijk weerstand en dat voel je. Hoorden we bij onze voorgaande stuurtjes de boel kraken, zuchten, klikken en tikken tijdens het racen, de CSL Elite is compleet stil en beweegt 1080 graden rondom z’n as, zo soepel als het maar kan. Natuurlijk hoor je de koeling wel af en toe zacht blazen, maar dat geluid is de verwaarlozen.

CSL-E-RW-PS4-Main16-1000x666

De kracht en nauwkeurigheid van de force feedback van het stuur kun je overigens helemaal naar eigen smaak instellen. Sterker nog, de CSL Elite PS4 ondersteunt vijf verschillende ‘setting’ profielen waartussen je snel kunt schakelen voor als er meerdere mensen in huis zijn met verschillende voorkeuren, maar bijvoorbeeld ook om te schakelen tussen rally en circuit-settings.

Iets anders dat je volledig kunt customizen op het stuur zijn de knoppen. De Fanatec komt namelijk met een extra setje button caps met daarop verschillende symbolen, zodat de functie die je de knop toekent, overeenkomt met het symbool op de knop. Wel zo handig als je net als wij moeilijk kunt onthouden welke knop wat doet tijdens een race. Het aanvragen van een pitstop, het aan- en uitschakelen van de ruitenwissers en koplampen etc.

CSL-E-RW-PS4-Main19-1000x666

Het bovenstaande is overigens maar één van de weinige aspecten waarin Fanatec zich van veel concurrenten onderscheidt. Niet alleen is alles wat ze maken van een kwaliteit die je van Duitse autofabrikanten kent, alles is te upgraden en uit te breiden. Zo ondersteunt de wheel base bijvoorbeeld het quick release systeem dat we kennen uit de Formule 1. Ben je het standaard P1 PS4 stuur dus zat, dan kun je deze in een handomdraai vervangen door een ander stuurtje uit CSL-E-RW-PS4-Main12-1000x666
Het is inmiddels wel duidelijk dat we enthousiast zijn over Fanatec’s CSL Elite Racing Wheel PS4. Nooit eerder was het racen in de woonkamer voor ons zo realistisch als vandaag de dag. Daar moeten we wel bij zeggen dat we nog nooit hebben geracet met Fanatec’s Clubsport V2.5, laat staan een direct drive-stuur (het beste wat er nu te krijgen is), en eigenlijk is dat ook (nóg) niet nodig. We twijfelen er niet aan dat ze het simracen weer net iets realistischer zullen maken, maar ze komen dan ook met prijskaartjes die op dit moment nog net iets te ver buiten ons budget liggen. De CSL Elite PS4 ligt dat niet en heeft voor ons op dit moment de sweet spot tussen prijs en kwaliteit.

CSL-E-RW-PS4-Main01-1000x666

Zoals gezegd is één van Fanatec’s sterke punten, dat je je set kunt upgraden en uitbreiden. In het geval van de aanschaf van deze CSL Elite zijn we dan ook niet gegaan voor de standaard pedalen-set, maar voor de Clubsport Pedals V3 Inverted. Een set zo bijzonder en uniek dat hij wat ons betreft een aparte test verdient. Wordt dus vervolgd…

De CSL Elite Racing Wheel PS4 is los verkrijgbaar vanaf €499,95 en inclusief pedalen vanaf €519,95. Ga voor meer informatie naar de website.