MADPAC interviewt Olivia Munn en Boyd Holbrook

Door Jorrit Niels

Vorige week las je al ons interview met The Predator-regisseur Shane Black. In Madrid spraken we ook met twee van de hoofdrolspelers Olivia Munn (X-Men: Apocalypse, The Newsroom) en Boyd Holbrook (Narcos, Logan) over de film en het Hollywood van nu. Goed teken, zelf zijn ze net zulke grote fans van ’t filmmonster als die hard Predator-kijkers.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

De Predators keren terug naar de aarde waar een stel bij elkaar geraapte en afgekeurde militairen en een wetenschapper de enige zijn die weerstand bieden. We hebben de film gezien en het 80’s gevoel klopt, met veel over the top actie en een toon zoals alleen Black die heeft. Hoofdrollen zijn voor Boyd Holbrook (Narcos), Jacob Tremblay (Room), Olivia Munn (X-Men: Apocalypse) en Sterling K. Brown (American Crime Story).

Waren jullie voor The Predator ook al fan van horror en dit soort alien-films?
Olivia Mun: “Ik hou ervan om bang gemaakt te worden in een bios.”
Boyd Holbrook: “Absoluut, liever zoiets dan een comedy. Dat gevoel van gemeenschap als je in een volle bios zit met een horror of een spannende film, is waanzinnig.”
Olivia: “Ik was als kind al fan van films met aliens, in elke vorm of maat. Ik kom uit een gezin met vijf kinderen, dus als we vroeger een film gingen kijken moesten we erover stemmen. Uiteindelijk werd het altijd een horror, alien, sci-fi of RoboCop-achtige film. Ik wil hierna zo graag een full on horror doen, lijkt mij geweldig.”

Misschien niet zo extreem als een Predator, maar geloven jullie zelf in buitenaards leven?
Boyd: “Zeker, er is nog maar weinig echt bewijs, maar het is naïef om te denken dat we hier alleen zijn. Ik heb onlangs The Day after Roswell gelezen over de neergestorte UFO bij Roswell eind jaren ’40. Toen was ik helemaal om.
Olivia: “Oh echt, die moet ik snel lezen! Ik vind het gek als mensen denken dat er geen buitenaards leven is. Kijk alleen al naar onze oceaan. Vaak genoeg dat er na een tsunami dierlijk leven naar boven komt dat we nog niet eens kennen. En dat is nota bene op onze eigen planeet! Hoe kun je dan zo zeker zijn over het heelal? De oceaan vind ik sowieso een hele interessante, we weten eigenlijk meer over de ruimte dan over onze eigen oceanen. Ik hoorde onlangs ook dat er wetenschappers zijn die geloven dat er oceanen onder onze oceanen zitten met mogelijk buitenaards leven. Dit zijn niet weirdos op een blog, maar serieuze wetenschappers. Mateloos interessant dit.”

Regisseur Shane Black (zie ons interview van vorige week) had een rol in de eerste Predator, waar hij ook de eerste dode was. Onder de indruk van zijn acteerskills?
Olivia: (lacht) “Laat ik zeggen dat ik enorm fan ben van z’n schrijven en regie. Maar in As Good as It Gets had hij een hele leuke rol.”
Boyd: “Ik kan mij vooral z’n flauwe en vieze grappen uit Predator herinneren. Zo fout, maar ook hilarisch. Überhaupt waren die one-liners briljant. I ain’t got time to bleed, totale onzin maar klinkt waanzinnig!” (lacht)

Deze film had reshoots nodig, zoals zoveel grote films tegenwoordig, hoe is dat voor een acteur?
Boyd: “Je moet er wel weer even inkomen, maar het resultaat bij deze is een verschil van dag en nacht. Letterlijk in deze. Dit is een ambitieuze film, maar wel met een bepaald budget. Het is veel goedkoper om overdag te filmen in plaats van ’s avonds, bijvoorbeeld al door het extra licht dat je nodig hebt. Het eind van The Predator hadden we oorspronkelijk overdag gefilmd, alleen had het niet het gewenste effect. Een Predator overdag is toch minder eng, dus hebben we dat allemaal weer opnieuw gedaan in het donker. Het is nu zoveel toffer.”
Olivia: “Nou ik kwam ‘m overdag tegen bij de high school scene en ik was fucking bang, haha. Ik liep de hoek om en daar stond ‘ie ineens met pak, gezicht en al. Zo realistisch dat ik bijna achterover viel van de schrik, geef ik ietwat gegeneerd toe.”

Wat is de kracht van de eerste Predator en wat is de kracht van deze?
Olivia: “80’s films zijn zo’n verschil met wat je nu ziet, al heeft deze wel dat 80’s gevoel. Die films zijn een tijdloze en geniale tijdcapsule van die periode, maar nu zou je sommige van die teksten niet meer met een gladgestreken gezicht kunnen zeggen.”
Boyd: “Bij de eerste was het natuurlijk zo ongelooflijk cool dat je die camouflage-schim zag. Zoiets hadden we nog nooit in een film gezien.”
Olivia: “De nieuwigheid is er natuurlijk af bij deze, daarom gaan we nu dieper in op de geschiedenis van de Predators en zijn de karakters in de film beter gedefinieerd.”
Boyd: “Onze Predator speelt ook met je verwachtingen. Dat is iets wat Shane Black vaker doet. Neem Olivia’s en mijn karakter. In bijna elke film zouden ze iets met elkaar krijgen of in ieder geval romantische gevoelens voor elkaar hebben. Dat gebeurt hier niet en dat ik vond ik erg verfrissend.”
Olivia: “Ik had de film eerst afgewezen, want ik nam aan dat het weer de zoveelste vrouwenrol zou zijn. Wat je rol als vrouw ook is, je eindigt links- dan wel rechtsom toch als love interest van de hoofdpersoon. Totdat ik erachter kwam dat deze film anders zou zijn. Dat vond ik een enorme verrassing, dat zelfs de studio niet ging vragen of Boyd en ik nog gingen zoenen. Had ik in al m’n rollen nog nooit meegemaakt.”

Heb je het gevoel dat de rol van vrouwen in Hollywood een blijvende stap heeft gemaakt met #metoo en de Time’s Up-beweging?
Olivia: “Ik denk niet dat #metoo rollen in Hollywood heeft beter of anders heeft gemaakt, het heeft wel gezorgd voor veel meer bewustwording. Mannen zijn zich nu meer bewust van hun gedrag. Wij als vrouwen waren dat altijd al. Als ik iets tegen jou zeg,  gaan er al drie versies door mijn hoofd en kies ik de beste. De versie waar jij het beste op zal reageren. Mannen zijn dat niet gewend om te doen, zo zat onze maatschappij nu eenmaal niet in elkaar. Daarbij zie ik wel dat rollen nu door verschillende bevolkingsgroepen worden gespeeld. Zodat iedereen een serieus rolmodel kan hebben waardoor hij of zij geïnspireerd raakt. Jezelf terugzien op tv of in film is erg belangrijk om te voelen dat je er toe doet.”

TV heeft veel voor jullie gedaan, met HBO’s The Newsroom (Olivia) en Narcos (Boyd). Is het ‘gouden tijdperk van tv’ nog steeds hier of is dat teveel van het goede?
Boyd: “Al die tv-series geven ons als acteurs in ieder geval genoeg werk, haha.”
Olivia: “Het is een geweldige tijd voor acteurs. Er zijn nu zoveel – digitale – zenders met zoveel series. Het is volgens mij een kwestie van tijd totdat zoiets als Starbucks z’n eigen zender begint.”
Boyd: “Absoluut een goed iets, maar zonder enorm negatief te klinken: het is wel erg veel, waardoor het aanbod zichzelf verdunt qua impact. En mensen die willen gaan acteren hebben geen zin meer om eerst een toneelopleiding te doen. Er zijn toch zoveel rollen te verdelen, waarom zou ik eerst jaren gaan studeren? Uiteindelijk denk ik dat dit tegen je gaat werken. Ik wil niet arrogant klinken, maar er is een reden waarom je idolen je idolen zijn: 99,9 procent heeft er – op de een of andere manier – voor geleerd.”

Zouden jullie terug willen komen in deel twee?
Olivia: (lacht) “Nou, we zijn contractueel verbonden aan nog een deel.”
Boyd: “Dus of we willen of niet, we moeten, haha. Maar ik zou het zo weer doen.”
Olivia: “Ja, zonder gekheid – het maken van deze film was een geweldige en nieuwe ervaring. Met liefde maak ik er nog één. Bij veel films doe je tijdens interviews alsof je het leuk hebt gehad, daar is hier geen woord van gelogen. Heel verfrissend.”
Boyd: “De film geeft wat het publiek wilt, maar niet op een cynische of opportunistische manier. Het heeft een hart, maar is ook keihard.”
Olivia: “Het enige wat ik wilde was veel bloed en twee Predators die op elkaar inhakken. En dat heeft Shane Black gedaan. Dit soort films verdienen veel actie zonder 12+ geneuzel, maar keihard 16 jaar en ouder-geweld met veel bloed en ruggengraten!”