Jay Z wordt Spotify rivaal

Jay Z gaat de strijd aan met de populaire streamingdienst Spotify. Nadat Dr. Dre in 2014 door de verkoop van Beats de rijkste muzikant ter wereld werd, wil Jay Z ook een stuk van de taart. Door een bod van maar liefst $56 miljoen dollar heeft de rapper nu een meerderheidsbelang in het Zweedse Aspiro.

Het Zweedse bedrijf is bekend van de muziekdiensten Wimp en Tidal. Jay Z is zo gretig, omdat heeft zijn zinnen gezet een deel van de Amerikaanse muziekinkomsten en leider zijn in de wereld van muziekstreaming. Waarschijnlijk geïnspireerd geraakt door de deal van Dr. Dre en Apple.

Maar hoe kan je nou met Spotify concurreren vraag je je af? Nou, door een betere reproductie van geluid behoud je de kwaliteit van de originele file. De reden waarom er eigenlijk een groot prijsverschil is in audio speakers. Door het Zweedse bedrijf Aspiro AB deels over te nemen, die patenten heeft op deze techniek, scoor je al aardig in de markt.

Met de bedrijven WIMP en TIDAL die opereren onder dit patent heeft Jay Z je toegang tot 580.000 abonnees en een database van 25 miljoen nummers. Je betaalt natuurlijk niet voor niks $56 miljoen. Het enige nadeel van deze service is dat het twee keer zoveel geld kost dan de premium service van Spotify. Een abonnenment kost je namelijk $19.99 per maand bij Aspiro AB. Een moeilijke keuze voor de 15 miljoen betalende abonnees van Spotify.