Jay Z deelt eerste klap uit aan Spotify

Nadat Jay Z eigenaar werd van Tidal – de Spotify rivaal – was het even afwachten wat zijn strategie zou zijn voor de Amerikaanse markt. Een abonnement dat twee keer zo duur is als Spotify vraagt om een creatieve aanpak. En dat kun je zeker verwachten van de succesvolle rapper. Hij gaat namelijk eerst achter de artiesten aan. 

Jay Z heeft sinds kort een meerderheidsbelang in het Zweedse Aspiro – waarvan Tidal onderdeel is – die bekend staat om het aanbieden van een betere geluidskwaliteit dan Spotify. Om alvast een buzz te creëren heeft hij artiesten als Beyonce, Alicia Keys, Kanye West, Arcade Fire, Rihanna, Coldplay, Nicki Minaj, Madonna, Diddy, Calvin Harris, Usher, J.Cole, Deadmau5 en Daft Punk aan zijn zijde.

Dat de toegang en invloed van Jay Z indrukwekkend is, dat wisten we al, maar dat-ie zo ver reikte? Gevestigde wereldartiesten die niet alleen je service promoten, maar daarnaast ook nog eens hun eigen avatar hebben aangepast op social media. Netjes.

Screen Shot 2015-03-31 at 10.42.00 Screen Shot 2015-03-31 at 10.42.16 Screen Shot 2015-03-31 at 10.42.33 Screen Shot 2015-03-31 at 10.42.51

Na amper een maand nadat Jay Z eigenaar is geworden deelde hij gisteren op zijn lanceringsevent dat Tidal exclusieve content van de hierboven genoemde artiesten zal aanbieden aan zijn klanten voor $19.99.

Spotify zal zeker opletten. Of het publiek deze ‘revolutie’ zal gaan volgen is nog even afwachten. De markt reageert namelijk al vrij sceptisch op de grote PR stunt van Jay Z en vindt simpelweg dat hij uit is op geld in plaats van een goede muziekplatform voor liefhebbers.

Het is dus nog even afwachten wat voor invloed deze aankondiging zal hebben op de markt van de muziekstreaming business en wat de reactie zal zijn van Spotify.