MADPAC interviewt Jude Law

mei 12, 2017 - Redactie
Door Jorrit Niels

Jude Law is terug op het witte doek met Guy Ritchie’s middeleeuwse epos King Arthur: Legend of the Sword. MADPAC interviewde Law in Londen over de film, bad guys en opgaan in je eigen succes.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Met zijn 44 jaar heeft Jude Law nog maar weinig van z’n jeugdige charme verloren. In het chique Londense hotel Claridges loopt hij zelfverzekerd van de lobby richting de eerste etage waar het interview straks plaatsvindt.

Na een wat rustigere periode is Law weer terug met meer werk dan ooit tevoren. Big budget blockbusters als zijn nieuwste, King Arthur: The Legend of the Sword, wisselt hij moeiteloos af met het HBO-drama The Young Pope en een toneelstuk in samenwerking met Toneelgroep Amsterdam en regisseur Ivo van Hove. En hij speelt de jonge Dumbledore in Fantastic Beasts 2.

In King Arthur gaat regisseur Guy Ritchie middeleeuws met Charlie Hunnam als Arthur. De kern is nog steeds de Excalibur-legende en volgt Arthurs reis van de straat naar de troon. Wanneer zijn vader (Eric Bana) wordt vermoord, pakt oom Vortigern (Jude Law) de troon. Bestolen van zijn erfgoed en zijn identiteit, vecht Arthur zijn weg naar boven via de achterbuurten van de stad. Maar op het moment dat hij het zwaard uit de steen trekt, verandert zijn leven volledig en moet hij zijn ware identiteit accepteren, tegen wil en dank.

Je bent kieskeurig als het om films gaat. Waarom deze blockbuster?
“Er zijn maar weinig regisseurs met een eigen signatuur die ook deze grote films maken. Ik was in 2009 erg benieuwd wat Guy Ritchie zou doen met Sherlock Holmes (waar Law de rol speelde van John Watson red.) en dat gold eigenlijk ook voor King Arthur. Net zoals met Holmes is het grappig om te zien hoe de mythe zich vastbeet in de cultuur en daar al die tijd blijft. Beide personages voldoen aan een bepaald archetype dat aantrekkelijk is voor het publiek. Een man die op een eervolle queeste gaat, het is iets dat we als lezer of bioscoopganger maar niet kunnen weerstaan.”

Ook dit is geen keurig kostuumdrama geworden.
“Zoals je in bijna al Ritchie’s films zijn het in essentie straatschoffies. Wil je dit verhaal aantrekkelijk houden voor een nieuw publiek, dan moet je ook met een verse en andersoortige insteek komen. Deze Arthur is ondeugender. Er is niets interessants aan een verheven en nobel persoon die alleen maar braaf en de troonwaardig is. Een rauw randje en uitdaging is belangrijk voor mij. Ik vind het verfrissend dat er ook iets andersoortigs kan bestaan tussen al het popcorngeweld. Iets dat we al zo vaak voorgeschoteld krijgen. Als ik kan meedoen aan een film die zich onderscheidt, count me in.”

DSC06265.dng

En een keer een slechterik.
“Klopt, sinds Road to Perdition met Tom Hanks heb ik dat inderdaad niet meer gespeeld. Wel waakte ik ervoor dat het geen cliché werd van een slechterik die alleen maar ‘camp’ is en aan z’n snor friemelt. (lacht) Voor mij staat hij voor het ware gezicht van fascisme en is hij een voorbeeld van het gevaar als ego en macht teveel wordt. Het waarschuwt ons voor egomaniakken, racisme en verdeeldheid. Zeker nu is dit helaas heel relevant.”

Je filmde deze vlakbij je huis, prettiger dan op een verre locatie?
(grijnst) “Dat was heerlijk! Twintig minuten van huis naar de studio, perfect. Het voelde net aan als een gewone baan. Als er al zoiets bestaat. Dat maakt het gezinsleven een stuk makkelijker. En ik heb tijd over om te doen wat ik het liefste doe op een vrije dag: de hele dag op de bank liggen en lezen. En zo nu en dan even in slaap vullen tussendoor, fantastisch. Het laatste goede boek? Golden Hill van Francis Spufford. Een fantastisch boek over het New York van de 18e eeuw.”

D4D_9117.dng

Heel anders dan toen je in Los Angeles woonde?
“Het voelde hetzelfde als toen ik vroeger in Los Angeles woonde met mijn drie oudste kinderen die toen nog baby’s waren. Daar werkte ik ook veel in studio’s en dat was één van de gelukkigste periodes uit m’n leven. Heel kneuterig eigenlijk, maar zo fijn. Hoewel er soms ook zeker iets is te zeggen voor een filmcrew ergens op een afgelegen plek en helemaal in je eigen bubbel zijn.”

Je hebt al eerder met Ritchie gewerkt aan Sherlock Holmes, wat maakt ‘m zo’n goede regisseur?
“Ik denk dat meteen aan de trailer die hij met veel trots voor zichzelf heeft gemaakt. Waar de meeste trailers van die futuristische en anonieme witte gevaarten zijn, was dit een veredelde blokhut op wielen. Alles was ongeveer van hout. Een houten vloer, een kleine open haard waar hij kip in kookte. Er hing altijd een geur van traditionele Engelse kost en haardvuur waar je altijd naar binnen kon. Dit belichaamt wat Ritchie voor mij is. Een regisseur die gemeenschapszin erg belangrijk vindt tijdens het maken van een film. Op locatie tijdens King Arthur hebben ze ook gekampeerd.”

King-Arthur_-Legend-of-the-Sword_st_8_jpg_sd-high_©-2017-Warner-Bros--Ent--All-Rights-Reserved-

Deed je daar niet aan mee?
“Helaas niet. Mijn deel was voornamelijk in de studio. Ze filmden in het Snowdonia nationaal park in Wales en kampeerden daar met een groot deel van de crew. ’s Ochtends een ijskoude duik nemen in het water en ’s avonds een stuk wandelen in de heuvels en dan een kampvuur maken. Dat is een manier van filmmaken waarvan ik vroeger altijd droomde. Als een soort van rondreizend circus samen iets moois maken. Daar wil ik de volgende keer zeker bij zijn.”

Er staan nu ruim 60 films op je CV, voel je je tevreden als het om je carrière gaat?
“Als ik klaar ben met acteren of er niet meer ben, dan hoop ik met heel mijn hart dat mensen mij niet herinneren om m’n gedoe met de pers (refererend aan z’n relaties en een telefoon-hack door krant News of the World red.). Laat dat m’n werk zijn. Mijn eigen aandeel voelt de laatste jaren ook weer veel beter, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ik een stuk meer rust voel.”

_D3S3925.dng

Je hebt gespeeld met al heel wat legendarische acteurs, ben je daar nog van onder de indruk?
“Ik ben eigenlijk nooit echt star struck moet ik bekennen. Het helpt ook niet als je met mensen werkt in een professionele omgeving, dat je dan zo’n figuur hebt die met open mond niet weet hoe hij zich tegenover je moet gedragen… Nu ik erover nadenk ben ik jaren geleden op een post-Oscars feestje voorgesteld aan zangeres Joni Mitchell. Toen stond ik wel even met m’n mond vol tanden. Al kan dat ook hebben gelegen aan de hoeveelheid drank die ik al achter m’n kiezen had zitten…” (lacht)

Je karakter Vortigern gaat op in zijn eigen macht, wat is het geheim om niet teveel op te gaan in je eigen succes?
“Je moet je bewust zijn van de gevaren en hopen dat je verstandige mensen om je heen hebt die je met beide benen op de grond houden. Daarnaast probeer ik mij er altijd aan te herinneren dat het maar een baan is. Een hele bijzondere, maar zeker niet per se beter dan die van een ander. Maar bovenal moet je niet onder de indruk raken van het oppervlakkige van dit werk. Dat kan er heel mooi en aantrekkelijk uitzien, maar het is – ik spreek uit eigen ervaring – niet duurzaam.”

King Arthur: Legend of the Sword draait nu in de bioscoop.


Feedback