9x lichaamstaal die ervoor zorgt dat je succesvoller wordt

Er zijn maar weinig mensen zich bewust van hun eigen lichaamstaal. Toch zou je dat wel moeten zijn, want andere mensen pikken deze signalen ook op.

Volg MADPAC op Instagram voor een blik achter de schermen!!

Download hier de gratis MADPAC app voor iPhone en iPad!!

Maar er is nog een belangrijkere reden waarom je je bewust zou moeten zijn van je lichaamstaal. Wetenschap wijst namelijk uit dat onze non-verbale communicatie ook invloed op onszelf heeft. Hoe je zit, staat en beweegt hebben namelijk grote invloed op hoe we ons voelen en presteren.

Gelukkig is het makkelijk. Je hoeft niet de hele dag bezig te zijn met je lichaamstaal. In plaats daarvan kun je af en toe tussendoor een moment uitzoeken om je zelfverzekerdheid, creativiteit of geluksgevoel te boosten.

1. Wil je oprechter zijn? Gebruik de kracht van aanraking.
Aanraking kan invloed hebben op gedrag, het vergroot de kans op medewerking. Ook kom je aantrekkelijker en vriendelijker over. Het kan je zelfs helpen een deal te maken die je anders niet gemaakt zou hebben.

Voorbeeld: in een experiment moesten de deelnemers de arm aanraken van een geblinddoekte proefpersoon. In hun aanraking moesten ze 12 verschillende emoties overbrengen zonder een woord te zeggen. 43 tot 83 procent van de emoties werd goed geraden.

Als je iemand feliciteert geef hem dan een hand en beter nog, geef hem een klopje op de bovenarm. Klinkt eenvoudig, maar zorgt er wel voor dat je felicitaties nog oprechter overkomen.

Hij of zij voelt zicht beter over zichzelf en jij over jouzelf omdat je voelt dat je een heel klein positief verschil hebt gemaakt in het leven van een ander.

2. Wil je creatiever en innovatiever zijn? Ga liggen.
Volgens de Darren Lipnicki, professor aan de Australian National University, kan liggen leiden tot grote creatieve doorbraken.

‘Het kan zijn dat we onze beste creatieve ideeën hebben als we plat op ons rug liggen’ zegt hij. Een oorzaak hiervoor kan zijn dat er chemische noradrenaline vrijkomt als we staan, deze zou de creativiteit kunnen remmen. Mooie bijkomstigheid is dat je nu dus een goed excuus hebt om even te gaan liggen.

3. Wil je meer wilskracht hebben? Span je spieren.
Stel je bent bij de dokter en je ziet de naald, dan span je automatisch je spieren aan. Waarom? Omdat je lichaam de pijn wilt minimaliseren. Je spieren spannen kan er ook voor zorgen dat je meer gefocust bent als je negatieve informatie krijgt. En het aanspannen van je spieren kan er zelfs voor zorgen dat je verleidelijke snacks laat staan.

4. Wil je je vastberadener voelen? Doe je armen over elkaar.
Oké, het signaal dat je ermee afgeeft is dat je nerveus en gesloten bent. Niet erg positief dus. Aan de andere kant, met je armen over elkaar blijf je langer steken bij een onopgelost probleem waardoor je uiteindelijk beter zult worden in het oplossen van problemen. Dat is zeker cool, want vastberadenheid is een eigenschap die de meeste entrepreneurs in overdaad moeten bezitten.

Hiernaast kan het armen over elkaar hebben ervoor  dat je minder nerveus en gestrest raakt. En als je niet wilt dat anderen dit signaal oppikken, doe het dan gewoon als je alleen bent.

5. Wil je je zekerder voelen? Doe je beste Superman-imitatie.
Amy Cuddy, professor aan Harvard, zegt dat twee minuten powerposing – gestrekt staan met je armen boven je hoofd of staan als Superman met je armen in je zij – ervoor zorgt dat je zelfvertrouwen een gigantische boost krijgt.

Voordat je een spannende situatie ingaat, waar je nerveus, onzeker en gestrest over bent zoals bijvoorbeeld een presentatie, neem een powerpose aan. Zorg er alleen wel even voor dat niemand kijkt. Het werkt!

6. Wil je stress voorkomen? Lach!
Fronsen en chagrijnig kijken en andere negatieve gezichtsuitdrukkingen geven een signaal aan de hersenen. Hetgeen dat je aan het doen bent zou moeilijk of lastig zijn. Je lichaam reageert hierop door cortisol vrij te geven dat je stressniveau verhoogt.

Stress zorgt voor meer stress, dat weer zorgt voor meer stress en uiteindelijk is er niks meer van je over. De oplossing? Dwing jezelf om te lachen. Je voelt minder stress, zonder dat er ook maar iets aan de situatie is veranderd.

7. Wil je dat andere mensen zich prettig bij je voelen, waardoor je jezelf ook weer beter voelt? Buig je hoofd naar voren.
Voorover buigen met je hoofd tonen eerbied en nederigheid en kunnen het gevoel van het verschil in status wegnemen.

De eerste volgende keer dat je iemand ontmoet, buig je hoofd licht voorover, maak oogcontact, lach vriendelijk en laat merken dat de kennismaking aangenaam is.

We hebben allemaal de eigenschap om mensen aardig te vinden die ons aardig vinden. Dus als jij laat merken dat je iemand leuk vindt, dan zal die ander jou ook leuker vinden. Hierdoor zie jij weer dat de persoon in kwestie jou leuk vindt, dat er weer voor zorgt dat je meer op je gemakt bent. Win-win.

8. Wil je de ander beter begrijpen? Kopieer hun non-verbale uitdrukkingen.
Het klinkt een beetje vreemd, maar iemand anders z’n lichaamshouding kopiëren kan ervoor zorgen dat je hun emoties beter aanvoelt.

Omdat we onze emoties allemaal non-verbaal uiten, kan het kopiëren van lichaamshouding ervoor zorgen dat onze eigen emoties worden beïnvloed. Ook het kopiëren van gezichtsuitdrukkingen kan ervoor zorgen dat je gesprekspartner het gesprek als prettiger ervaart.

9. Wil je een conflict oplossen? Probeer de situatie een letterlijk uit een andere hoek te bekijken.
Als de gemoederen hoog oplopen kan het recht tegenover elkaar staan nogal confronterend zijn. Recht tegenover elkaar met de gezichten dicht bij elkaar heeft dit nog veel sterker.

Als je weet dat wat je gaat zeggen nog weleens verkeerd zou kunnen vallen, ga dan iets opzij staan of zitten. Ook als je zelf wordt geconfronteerd door een ander. Doe geen stap naar achteren, maar doe een stap opzij zodat je een hoek creëert in plaats van recht tegenover de ander te staan. De confrontatie wordt afgezwakt en maakt een oncomfortabel gesprek minder vijandig.